Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sterlings misstag kostade Johanna 9 000 kronor

/
  • Trots att Johanna Karlström hade papper på att hennes flygbiljetter var betalda och klara, fick hon beskedet av Sterling att hennes hemresa var avbokad.
  • Foto: Ulrika Andersson
  • Foto: Ulrika Andersson

Johanna Karlström från Östersund är en av tiotusentals flygresenärer som drabbas av Sterlings konkurs.
- Jag ligger ute med 9 000 kronor som jag aldrig kommer att få se röken av.

Annons
I går lämnade danska flygbolaget Sterling in sin konkursansökan och enligt uppgift kommer upp mot 40 000 resenärer att beröras.
Köpta flygbiljetter kommer inte att återbetalas, meddelar flygbolaget på sin hemsida.
Och för Johanna Karlström innebär det att 9 000 kronor ur hennes privata sparkonto med största sannolikhet kommer att gå till att betala flygbolagets skulder.
Hon har i snart två månader stångat sig snurrig mot i princip hela chefskedjan inom Sterling efter att flygbolaget av misstag avbokade hennes hemresa från Barcelona i början av september.
- De sa att vi inte ens fanns med på passagerarlistan ner till Barcelona. Hur fan tror de att vi tog oss dit? Att vi gick? Vi hade papper på allt, men det hjälpte inte.
Till saken hör att Johanna Karlström och hennes kompis hade köpt biljetterna av två vänner i Östersund som hade fått förhinder att resa.
- Vi kollade med tre personer på Sterling på Arlanda innan vi reste iväg att allt var okej. Och vi fanns i systemet.
Men efter en veckas sol och bad blev det tvärstopp vid incheckningen i Barcelona och Johanna tvingades köpa två biljetter till fullpris, sammanlagt 9 000 kronor, för att kunna ta sig och kompisen hem.
Väl hemma på Arlanda krävde Johanna att få prata med Sterlings Sverigechef. Efter flera samtal med omedgörliga sterlinganställda möttes de slutligen öga mot öga i terminalen.
- Men hon kunde inte hjälpa oss utan jämförde deras misstag med att köpa en tröja i en butik. Om man är missnöjd måste genomgå flera steg för att få tillbaka sina pengar.
Väl hemma ringde hon till den ansvariga för reklamationer på Sterling för att få veta vem som skulle ta emot hennes sex sidor skriftliga anmälan - en anmälan som förövrigt skulle plitas ner på engelska enligt instruktioner från Sterling.
- Men hon svarade inte på en vecka och det gjorde hon inte mail heller.
Två månader och några hundra samtal senare skickade Johanna Karlström till slut in anmälan; det var i tisdags, ett dygn innan konkursen.
- Ja, vad ska jag säga, säger hon och rycker på axlarna.
- Nu förstår jag i alla fall varför det har varit så svårt att få kontakt och hjälp.
Fast hon är fortfarande stridslysten.
På onsdagen var hon i kontakt med Konsumentverket som rådde henne att kontakta konkursförvaltaren om hon vill ha tillbaka pengarna.
- Jag är inte bankrutt, men 9 000 spänn är 9 000 spänn.

Mer läsning

Annons