Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ställer krav på bättre hantering av provsvar

Patienter i länet har tröttnat på brister i hanteringen av provsvar och remisser. Detta är inget nytt, patientnämnden har försökt få landstinget att göra något åt logistiken i tio år, utan att lyckas.

Annons

Nu har patientnämnden skrivit till landstingsdirektören med krav på åtgärder.

”Det är ett sedan länge känt problem men vi upplever att det inte hanteras på det allvar det kräver eftersom det upprepas år efter år”, skriver patientnämndens ordförande Catarina Raswill-Antán och kanslichefen Inger Lindholm.

– Logistiken i sjukvården fungerar inte, det finns inte med i tänket när de tas ett blodprov hur de ska meddela patienten, säger Inger Lindholm.

– Jag har jobbat här sedan 1995 och detta har varit ett av de största bekymren hela tiden, att patienterna inte får reda på provsvaren.

Hon berättar om en cancerpatient som träffade en läkare, som inte var fast anställd men en återkommande vikarie, som remitterade patienten till en isotopröntgen. Det stod i journalen att han skulle kallas inom en månad.

– Undersökningen gjordes i januari och sedan hörde han inget, säger Inger Lindholm. Han gick till sist till sin distriktsläkare som tittade i landstingsjournalen där det stod att han fanns på väntelista till specialistläkaren.

– Patienten blev sämre under sommaren och då hamnade han hos specialisten. Då ser man klart och tydligt att det står i journalen att han skulle ha ett återbesök inom en månad.

– Dessvärre fanns det då spridning av cancer i skelettet, mannen lever fortfarande men är väldigt ledsen.

Hon tror inte att någon av patienterna skulle vilja träda fram och berätta själva, detta av rädsla att bli bestraffade och få en sämre behandling. Fortfarande finns det patienter som rädda för att stöta sig.

– Vi vill lyfta frågan igen. Vi har skrivit om detta i nästan varje årsberättelse. 1998 gjorde vi en bild om provsvar som är lika aktuell än i dag. Det måste finnas ett system i datorerna som kunde flagga när ett provsvar har kommit. Då kanske någon reagerar på att något ska levereras.

Patientnämnden vill ha rutiner på hur och när patienten ska meddelas. Det borde läkaren och patienten vara överens om när provet tas.

– Vi trodde det skulle bli bättre när det infördes datajournaler och det blev det i viss mån, konstaterar Inger Lindholm. Men det finns ännu ingen som tar hand om de prov som en vikarie har ordinerat, när det provsvaret kommer blir det liggandes.

– Allmänheten berättar för oss att de skulle ha fått behandlingen då eller då och nu är det fördröjt, ibland till och med för sent. Det är i varje fall väldigt smärtsamt för patienten, de känner inget förtroende och undrar vad det är för ordning.

– Det är viktigt att vården själva gör avvikelser när något sådant händer för att hitta systemfelet. För fel är det någonstans.

Mer läsning

Annons