Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stadens rondeller kniviga för Peters jättelika lastbil

/
  • När Peter Jonsson och hans kollegor kör genom landet med den tunga lasten får de ofta stor uppmärksamhet.
  • Foto: Ulrika Andersson
  • Det 52 meter långa ekipaget kan transportera runt 50 ton med dispens. ”Den är en utmaning att få köra den här typen av transporter”, säger Peter Jonsson, lastbilschaufför vid Thurhagens åkeri, som genomför många av transporterna till och från vindkraftsbyggen i hela landet.  Foto: Ulrika Andersson
  • Lastbilen blir nästan overkligt lång när den är utvecklad i sin fulla längd.

Vackra stadskärnor kan ställa till det i samband med vindkraftsbyggen. Refuger och snäva rondeller gör att de tunga transporterna i bland får åka långa omvägar.

Annons

– Det som är snyggt är inte alltid praktiskt, säger Peter Jonsson, lastbilschaufför vid Thurhagens åkeri, som genomför många av transporterna till och från vindkraftsbyggen i hela landet.

– Trots att transportledarna rätt ofta får montera ner trafikskyltar för att vi ska komma förbi går det på vissa ställen inte att ta sig fram alls. Både Strömsund och Bispgården är till exempel väldigt dumt byggda, fortsätter han.

Men det är kanske inte så konstigt att det är lite besvärligt ibland. När ekipagen som Peter Jonsson och hans kollegor kör är fullastade med vindsnurrsdelar eller specialanpassade lyftkranar väger de i bland närmare 80 ton och är upp till 52 meter långa.

– Det gäller att vara koncentrerad mest hela tiden, konstaterar Peter Jonsson.

Och det är naturligtvis inte bara stadskörningen som är knivig i samband med vindkraftstransporter. Att ta sig upp på de fjäll och berg där vindparkerna vanligtvis byggs kräver både planering och en stor dos skicklighet.

– Det är en utmaning att köra den här typen av transporter. Det ligger mycket planering bakom och ingen annan körning är den andra lik, säger Peter Jonsson.

När de kör genom landet med den tunga lasten får de ofta stor uppmärksamhet. I stället för att bilister, som man kanske kan tro, vevar ner rutan och skriker åt de fordon som stoppar upp trafiken en aning, stannar många vid sidan av vägen för att vinka och fotografera de monstruösa fordonen.

– I vissa samhällen blir vi riktigt vänligt mottagna. Folk går man ur huse för att titta på oss, vinka och knäppa kort.

Peter Jonssons senaste transport genomfördes förra veckan. Då skulle ett antal vindsnurror fraktas från Skellefteå till Arjeplog. Totalt blev det tre vändor fram och tillbaka. I slutet av september återvänder han för att avsluta arbetet. Och det ser ut att bli bra många vindkraftstransporter till för Peter Jonsson.

– Efterfrågan på den här typen av transporter har ökat. Tyvärr har konjunkturen gjort det svårt för oss att komma in på marknaden, vi var nog något tidigt ute när vi investerade för två år sedan, säger Rolf Thurhagen, ägare av Thurhagens åkeri, och fortsätter:

– Men det är stora projekt med hundratals snurror på gång. Jag tror att från 2010 kan det här betyda riktigt lysande affärer.

Mer läsning

Annons