Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Spikmattan utsedd till årets julklapp

En spikmatta blev årets julklapp.

Annons

Den både omdiskuterade, haussade och ifrågasatta spikmattan utsågs till Årets julklapp.

När HUI, Handelns utredningsinstitut, ska utse Årets julklapp måste den uppfylla ett eller flera av följande kriterier: Det ska vara en nyhet eller fått nyväckt intressen under året, den ska svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter, den ska representera den tid vi lever i.

HUI motiverar valet av spikmattan med att hälsa och välmående är ett övergripande tema som får stadigt ökande uppmärksamhet i vårt samhälle. Som symbol för hälsotemat är Årets Julklapp 2009 därför en spikmatta.

Spikmattan har enligt Handelns utredningsinstitut varit en riktig försäljningssuccé under året.

Redan i somras utnämnde branschorganisation Svensk Handel spikmattor i plast till storsäljare. Produkterna har påståtts kunna bota det mesta från ryggont och huvudvärk till sömnproblem och stress. Men de saknar vetenskaplig visad effekt.

HUI beräknar att decemberförsäljningen väntas öka med tre procent jämfört med december 2008.

Det betyder att svenskarna ska julhandla 61,3 miljarder kronor det är 12,9 miljarder kronor mer än en genomsnittsmånad övriga året.

Snittsvensken kommer att köpa varor i handeln för ca 6 600 kronor, vilket är närmare 1 400 kronor mer än snittet för övriga månader under året.

Mer läsning

Annons