Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Socionomutbildningen vid Miun får skarp kritik

Socionomutbildningen vid Mittuniversitetet i Östersund får stark kritik av Högskoleverket – som till och med ifrågasätter skolans examensrätt.

Annons

Bara fyra socionomutbildningar i landet håller hög kvalitet, skriver Högskoleverket, HSV, sedan de nyligen granskat dessa. Det är utbildningarna vid universiteten i Lund, Göteborg, Stockholm och Umeå.

Men för sju lärosäten, i Ersta Sköndal högskola, Högskolan i Jönköping, Högskolan Kristianstad, Linköpings universitet, Malmö högskola, Mittuniversitetet och Örebro universitet, ifrågasätts examensrätten.

Sammantaget finns det brister i bredd och fördjupning i utbildningen och för en del brister det även i lärarkompetensen.

När det gäller utbildningen vid Mittuniversitetet, som bedrivs vid campus i Östersund, samt på distans i Sundsvall och Söderhamn bedöms lärartätheten som tillfredsställande. Även utbildningsmiljön anses tillfredställande. HSV kommenterar att många lärare är tillresta för att undervisa på utbildningen under kortare perioder, men att småskaligheten på universitetet ändå bidrar till att studenterna kan ha en god kontakt med lärarna.

Utbildning- och kursplaner bedöms också som tillfredställande, men det gör däremot inte målen med utbildningen, som antingen kan läsas med en generell inriktning eller en interkulturell/internationell inriktning.

HSV skriver: "Forskningsanknytningen är ojämn. Lärarnas forskning blir påtaglig först i samband med examensarbetet. Andelen engelskspråkig litteratur är begränsad, vilket är särskilt anmärkningsvärt med tanke på att lärosätet har en interkulturell/internationell inriktning. Temana i lärarnas publikationer har stark relevans för socialt arbete."

HSV anser även att de två inriktningarna ligger för nära varandra och skriver: "Vi ifrågasätter varför två inriktningar behövs då skillnaden är så liten."

Även undervisningen på utbildningen anses otillfredsställande, bland annat kritiseras studenternas utveckling när de är på praktik inom olika kommuner och regioner.

Skarp kritik riktas även för att praktikplatserna inte fokuserar på ett framtida arbete inom äldreomsorg eller verksamheter för personer med funktionsnedsättning. Detta anses särskilt otillfredsställande eftersom en stor del av arbetsmarknaden för socionomer i framtiden kommer att ligga där.

Högskoleverket rekommenderar att de allvarliga brister som verket har kartlagt ska rättas till.

Mer läsning

Annons