Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Socialstyrelsen ger allvarlig kritik till både hälsocentral och Östersunds sjukhus

Brister vid en hälsocentral i länet bidrog till försenad cancerdiagnos hos äldre patient.

Patienten avled också innan operation kunde genomföras.

Annons

Socialstyrelsen kritiserar både hälsocentralen och en avdelning på Östersunds sjukhus för bland annat dålig uppföljning och bristande kommunikation med de anhöriga.

Det handlar om en 78-årig manligt patient med ett flertal kroniska sjukdomar som sökte hjälp hos hälsocentralen på grund av nytillkomna smärtor i buken och en läkare påbörjade en utredning.

Efter det kontaktade mannen olika läkare och sjuksköterskor på hälsocentralen vid ett flertal tillfällen då han hela tiden blev sämre.

Till sist försämrades tillståndet så mannen lades in på Östersunds sjukhus där urinblåscancern upptäcktes. Men han avled innan den planerade operationen kunde genomföras.

Distriktsläkaren vid hälsocentralen skrev en avvikelserapport sedan händelsen uppmärksammats av en anhörig till patienten.

Det resulterade i en lex Maria-anmälan till Socialstyrelsen som ger hård kritik till vårdgivarna.

Förutom brister när det gäller information och uppföljning, som kan ha bidragit till den försenade diagnosen, säger Socialstyrelsen att hälsocentralen inte har uppfyllt kravet på god kvalitet, säkerhet och kontinuitet i vården.

Socialstyrelsen pekar även på brister i det fallförebyggande arbetet och i personalens kommunikation med patient/närstående på sjukhuset. Det i sig har inneburit att vården av patienten inte motsvarat kraven på en god kvalitet och trygghet i vården med respekt för patientens integritet.

Mer läsning

Annons