Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Snilleblixtar och bra samarbete gav pris

/
  • – Vitsen var att eleverna skulle göra det mesta själva, vi fanns bara till hands för att hjälpa dem, säger Magnus Myrenhammar (t.h.), lärare på Östbergsskolan.Foto: Henrik Flygare
  • Eleverna är mycket nöjda med sin insats och laget slutade på en tredjeplats. Alla är övertygade, nästa år ska de vara med och vinna. På bilden visar David Stålbring, Alex Dahlén, Daniel Evertsström, Mikael Rehsnbo, Carl Hampus Kvist och Robin Nilsson, som bara var några av lagmedlemmarna, stolt upp tävlingsbanan.    Foto: Henrik Flygare
  • Eleverna är mycket nöjda med sin insatts och laget slutade på en tredjeplats. Alla är övertygade, nästa år ska de vara med och vinna. Daniel Evertsström, Alex Dahlén, Carl Hampus Kvist, Mikael Rehsnbo och David Stålbring var bara några av lagmedlemmarna.  Foto: Henrik Flygare
  • Alex Dahlén, Emil Elderby, Carl Hampus Kvist och Robin Nilsson visade stolt upp tävlingsbanan medan läraren Magnus Myrenhammar höll sig i bakgrunden.

Uppfinnarglädjen och samarbetsviljan var på topp då tävlingen First Lego league tog plats i Härnösand i början av månaden.

– Det bästa var engagemanget från eleverna. De imponerade genom att lösa alla problem som dök upp och de arbetade verkligen hårt hela tiden, säger Claes Hoglert, lagledare och lärare på Östbergsskolan.

Annons

Den 7 november gick den åttonde upplagan av tekniktävlingen First Lego league av stapeln i Härnösand. Med på deltagarlistan fanns elva lag, varav ett kom från Östbergsskolan på Frösön, Östersund. Laget bestod av elever från årskurs 6 till 9 som alla har ett gemensamt intresse för teknik. ”Smart move” var årets tema.

Deltagarna hade fått till uppgift att skapa en robot som på ett miljövänligt och smart sätt kunde transportera andra föremål.

– Tävlingen hade ett roligt upplägg och vi vuxna runtomkring upplevde ett stort engagemang från våra elever. Det var ett roligt sätt att kombinera teori med praktik och jag hoppas att vi kan delta nästa år igen, säger Claes Hoglert.

Deltagarna konstruerade och byggde robotarna helt efter egna huvuden vilket medförde att ingen robot blev den andra lik. De anpassade arbetet och konstruktionen efter en färdig bana som roboten skulle ta sig igenom. De programmerade den efter hindren som fanns utmärkta på banan och svårigheterna den var tvungen att övervinna.

– Barnen har till stor del skött arbetet själva, vi vuxna har mer agerat åskådare och funnits till hands om det har uppstått problem, konstaterar Torgny Rohdin, rektor på Östbergsskolan.

Bland barnen råder det blandade åsikter kring arbetet och tävlingen, men det finns en gemensam nämnare. Alla hade jätteroligt.

– Det roligaste var att lära känna andra än de man går i samma klass som, säger Carl Hampus Kvist och de andra lagmedlemmarna håller med. Alla är överens, de ska ställa upp nästa år igen och då kommer de vinna.

– Tyvärr har inte skolan tillräckligt med resurser för att kunna satsa pengar på tävlingar som den här. Annars tycker jag att det här är ett utmärkt inlärningssätt, anger Claes Hoglert.

Samarbete mellan skola och näringsliv var målet. Men det var inte bara lärare och elever vars engagemang var på topp, utan även företaget Jämtkraft spelade en viktig roll i samarbetet i form av sponsor.

– Barn och ungdomar har inte lika stort intresse för naturvetenskap och teknik i dag som förut. Det här är något som vi gärna vill ändra på, säger styrelsemedlemmen Nils Ericsson på Jämtkraft.

Mer läsning

Annons