Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sluta röka, börja träna, gå ner i vikt – i dag börjar ditt nya liv

I dag börjar kampen – för att lyckas hålla nyårslöftet. Under januari räknar träningsställena, bantingsförespråkarna och nikotinavvänjarna med folkstorm.

Annons

– Det brukar vara mest folk efter jul och nyår, vilket säker hänger ihop med nytt år och att folk vill ta tag i saker och ting, bekräftar Celie Nenzen, marknadsansvarig på Friskis och Svettis i Östersund.

På Viktväktarna brukar också ett nytt år innebära många inskrivningar.

– Vi räknar med anstormning i januari. Folk äter och mår gott under helgerna och måste göra slag i saken efter nyår, säger Eva Sjöblom, konsulent på Viktväktarna i Östersund.

– En del brukar klinga av eftersom, månaderna före jul och nyår har vi som minst besökare, fortsätter hon.

Att sluta röka eller snusa är också ett klassiskt nyårslöfte. Under årets första månader brukar försäljningen av nikotinavvänjningsprodukter skjuta i höjden.

Och enligt en undersökning som företaget Coop gjort bland sina medlemmar är det just ett hälsosammare liv som dominerar nyårslöftena. Sju av tio av dem som ger ett löfte i samband med årsskiftet lovar sig själva att arbeta med sin hälsa på olika sätt.

Undersökningen visar också att ungefär 45 procent av alla som avger nyårslöften lyckas hålla dem.

Men hur ska man då göra för att lyckas?

Tränare Jonas Brandt på Step In i Östersund rekommenderar sina motionärer att försöka hålla ut de tre första månaderna.

Därefter blir träningen nästan som ett gift och chanserna att lyckas hålla ut hela året ökar.

– Det är viktigt att försöka göra det tre första månaderna så givande som möjligt och verkligen komma i gång. Två till tre pass i veckan är lagom, säger han.

Dessutom handlar det om att bestämma sig redan från början, menar Jonas Brandt:

– Tid har vi nästan alltid. Många lägger två, tre timmar på tv-tittande varje dag, men säger att de inte har tid att träna. Det handlar om prioriteringar.

Eva Sjöblom försöker att hjälpa Viktväktarnas medlemmar att sätta upp små delmål och bygga upp en realistisk målbild.

– Det gäller att lära sig att tycka om sig själv och intala sig själv att ”jag är värd att väga så mycket eller lite som är bra för mig”.

Enligt Statens Folkhälsoinstitut vill nästan alla vuxna rökare och varannan snusare i Sverige sluta. Hälften av dem uppges behöva professionell hjälp.

Producenterna av nikotinavvänjande hjälpmedel rekommenderar användarna att nyttja läkemedlet i minst tre månader efter stopptillfället eftersom risken för återfall då minskar drastiskt.

Mer läsning

Annons