Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Slag mot länet: Väganslaget kan halveras

/
  • Detta kanske blir en mindre vanlig syn i länet.
  • ”Bedrövligt om det blir så... det verkar som om regeringen bara prioriterar storstadsregioner”, säger Jens Nilsson (S), Östersunds kommunalråd.

– Vi har fått indikationer på att vi får mindre pengar av regeringen. Regionalt rör det sig om cirka 52 procent mindre av planeringsramen för 2010, säger Peter Rehnman, planerare på Vägverket Region mitt.

Annons

Sverige är mitt uppe i arbetet att planera för trafik- och vägsatsningar under perioden 2010 till 2021 – den nya transportinfrastrukturplanen. Regeringen ska så småningom besluta om hur mycket pengar som ska satsas och hur de ska fördelas runt om i landet.

Just nu är underlagen ute på remiss.

– Det är svårt att säga vad det blir för oss när det är klart. Nu kommer utspel och det blir nog fler men inte förrän vi får den slutgiltiga ramen vet vi hur det blir. Men att det för vår region rör sig om en lägre nivå får vi vara beredda på, säger Peter Rehnman.

Han anser att tilldelningen till de jämtländska vägarna är lite låg i förhållande till hur vägnätet ser ut.

Preliminärt var det sagt att Jämlands län skulle få 477 miljoner kronor till infrastrukturen under den kommande planeringsperioden.

– Men för det första måste vi räkna bort 70 miljoner i återbetalning för Åretunneln. Det innebär att det finns runt 33–34 miljoner kronor per år i den regionala planen. Men nu har det kommit indikationer på att vi år ett, 2010, bara kommer att få 52 procent av de pengarna, säger Peter Rehnman.

Och hur det då kommer att se ut de kommande åren är ovisst.

– Vi skulle önska att det var en tydligare tilldelning av pengarna över en treårsperiod. Då skulle vi kunna arbeta mer långsiktigt, säger Peter Rhenman.

Någon som inte gillar de indikationer det pratas om är Jens Nilsson, (S,) kommunalråd i Östersund.

– Jag tycker det är bedrövligt om det blir så, jag kan inte säga annat. Så stora behov som länets vägar har. Det verkar som om regeringen bara prioriterar storstadsregioner och inte bryr sig lika mycket om glesbygdsregionerna, slår Jens fast.

Opositionsrådet i Östersund, Carina Zetterström, (C), ställer sig lite frågande till vilka indikationer Peter Rehnman hänvisar till och vad han menar med 52 procent. Men precis som Jens Nilsson anser även hon att det är mycket tråkigt om det skulle bli mindre pengar än beräknat till Jämtlands län.

– Det skulle inte alls vara bra om det blev så.

Carina Zetterström tar turismen som exempel på en näring som skulle ta skada om länet inte får nödvändiga pengar till vägunderhåll.

I december ska planen vara lagd och efter det kommer det att stå klart vilken summa som kommer att satsas på länets vägnät.

Remissvaren till länstransportplanen – som länsstyrelsen håller i – ska vara inkomna senast 25 september. Efter det ska planen bearbetas för att i november lämnas till regeringen, berättar Jan Molde, på länsstyrelsen.

Planen utgår från en ram på de preliminära 477 miljoner kronorna, det görs även ett förslag på 25 procent över respektive under den summan.

– Under förra planperioden 2004-2015 blev utfallet lite under den lägre nivån, säger Jan Molde.

Mer läsning

Annons