Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skräppost och Facebook har blivit vardag på kontoret

/
  • Anna Borg, anställd på turistbyrån ovanför Åhléns.– Skräpmail rensar jag hela dagarna men mycket tas bort i brandväggen. En hel del handlar om ”nätfiske” i form av erbjudanden till oss. De som skriver vill ha information och i nästa vända olika souvenirer och saker. Facebook ingår som en del i vårt arbete och har tillkommit under året som ett marknadsföringssätt. Arbetsuppgifterna har förskjutits från att svara i telefon till att svara mer på e-post. Policyn här är att inte surfa privat, det får man göra hemma. Skvaller? Klart att man diskuterar vad man gjort under helgen och jag håller med om att visst skvaller kollegor emellan bara är hälsosamt.
  • Anna Borg, anställd på turistbyrån ovanför Åhléns.– Skräpmail rensar jag hela dagarna men mycket tas bort i brandväggen. En hel del handlar om ”nätfiske” i form av erbjudanden till oss. De som skriver vill ha information och i nästa vända olika souvenirer och saker. Facebook ingår som en del i vårt arbete och har tillkommit under året som ett marknadsföringssätt. Arbetsuppgifterna har förskjutits från att svara i telefon till att svara mer på e-post. Policyn här är att inte surfa privat, det får man göra hemma. Skvaller? Klart att man diskuterar vad man gjort under helgen och jag håller med om att visst skvaller kollegor emellan bara är hälsosamt.

Kontorsanställda ägnar fyra timmar, alltså halva arbetsdagen, åt skvaller, onödiga telefonsamtal och surfande på nätet.

Annons

I alla fall om man ska tro en brittisk undersökning som gjorts på uppdrag av ingen mindre en lyxbilstillverkaren Cadillac.

Det blir ett produktionsbortfall motsvarande hisnande 140 biljoner engelska pund per år.

Nu kanske den här undersökningen ska tas med en nypa salt, för de flesta anställda har ju faktiskt arbetsuppgifter som måste utföras och kan därmed inte skvallra bort halva dagen.

Den bilden får också LT efter en runda på några arbetsplatser i Östersund där organisationerna är mer slimmade än vad den engelska undersökningen ger uttryck för.

Visst skaller är dock bara hälsosamt kollegor emellan.

Det finns mängder av undersökningar som påvisar att god stämning med lite småprat och glada skratt på jobbet har en gynnande effekt på arbetsinsatserna.

Folk som trivs på jobbet jobbar bättre än folk som vantrivs.

Sociala nätverk kan däremot en del arbetsgivare se som problem. Facebook, Twitter, Linkedin med flera stjäl tid från jobbet och kan även ses som en säkerhetsrisk för företagen.

Hemlig information kan läcka ut, virus kan ta sig in i företagets datorsystem.

Flera större företag har spärrat eller infört restrektioner för sociala nätverk. På till exempel H&M och SEB har endast anställda som anses behöva Facebook i sitt arbete tillgång till det. Sen finns det företag som gör tvärtom och uppmuntrar anställda att använda sociala nätverk, de ses som ett sätt att hålla sig a jour med omvärlden.

Att anställda ägnar en stund av arbetstiden åt att berätta vad de gjort i helgen för varandra och uppdaterar sin Facebook är ändå rätt harmlösa företeelser.

Betydligt värre är det med skräpmejlen, som kostar företag stora pengar år efter år efter år. Skräpmejl kostar både att få bukt med och i förlorad arbetstid, det tar som bekant tid att radera dem som slinker igenom trots brandväggar och säkerhetsfilter.

Att söka igenom sin mejlkorg och radera skräppost beräknas ta sju sekunder per anställd och spam. Det kanske inte låter så mycket, men ponera att tio anställda varje arbetsdag raderar tio skräpmejl var. Det blir cirka en arbetsdag per år och anställd som bara går åt till att radera spam.

Enligt en beräkning det globala nätverks- och datakommunikationsföretaget Cisco består cirka 85 procent av alla mejl som skickas i hela världen så här långt under december av spam.

Microsoft går ännu längre, enligt tidigare siffror från dem beräknas hela 97 procent av alla mejl vara skräppost.

Mer läsning

Annons