Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skoterfolket går till attack mot landshövdingen

/
  • ”Hittar Britt Bohlin några skador efter snöskotrar i fjällen gör hon det bra. Ingen annan har lyckats med det”, säger Janne Sund, ordförande  i Östersunds skoterklubb.

Landshövding Britt Bohlins initiativ att strama upp terrängkörningslagen får mothugg av skoterfolket.

Annons

Som LT skrev i går står skotrar och terrängfordon i centrum för en rad föreslagna åtgärder från landshövdingen. Länsstyrelsens fjälldelegation står också bakom skrivelsen.

– Alla som kör snöskotrar dras in i något som handlar om att några få inte visar hänsyn, säger Janne Sund som är ordförande i Östersunds skoterklubb.

– Snöskoterfolket vänder sig mot att man hela tiden är ute efter hela snöskoterflottan bara för att några inte sköter sig.

– En skärpning av regelverket och ännu mer inskränkningar slår mot alla.

Som ett led i att lyfta terrängkörningsproblem i fjällvärden högre upp på den politiska dagordningen har landshövdingen bjudit in miljöminister Andreas Carlgren för att studera påverkan i fjällvärlden.

Landshövdingens bedömning är att regelverket måste förnyas och en rad åtgärder genomföras i spåren av att den motoriserade fritiden i fjällen har ökat stort.

En del handlar om att användningen av trimpipor och särskilt motorstarka fordon inom känsliga områden bör utredas, för att om möjligt begränsas.

I inbjudan talas också om markskador på kalfjället, störningar, irritation över höga ljudnivåer och bristande hänsyn.

– Hittar Britt Bohlin några skador efter snöskotrar i fjällen, framförallt i sommar, gör hon det bra. Ingen annan har lyckats med det.

– Den i särklass störst växande turistgrenen på vinterturismen är snöskoter. Landshövdingen ska kanske istället jobba för företagsamheten och utvecklingen i länet istället för att motverka den, säger Janne Sund.

– Självklart har vi en teknisk frammarsch även på snöskotrar och i och för sig brukar vi säga att det innebär ett litet problem genom att farten ökar. Men det är en oerhört liten del som förser sina skotrar med trimpipor.

I skrivelsen till miljöministern hänvisas till irritation på grund av bristande hänsyn och höga ljudnivåer hur ser ni på det egentligen?

– Vi skoterfolk är minst lika irriterade på det men återigen: det handlar om några enstaka personer som tycker det är kul att skotern lever om väldigt mycket. Den typen finns inom alla motorburna sysselsättningar, säger Janne Sund som också är generalsekreterare i Sveriges Snöskoteråkares Centralorganisation.

Mer läsning

Annons