Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skolket dyrt för kommunerna

/

Skolket i grundskolan kostar länets kommuner mångmiljonbelopp varje år. Enligt Skolverket betalar samhället mellan 10 och 15 miljoner kronor för varje ung människa som ramlar ur skolan och hamnar i utanförskap.

Annons

Att barn och ungdomar aktivt tar del i skolan är en viktig faktor för att förhindra utanförskap. Det anser Gunnar Lindberg som arbetar som specialpedagog på resurscentrum på Östersunds kommun.

– Att vara med i skolan är en stark skyddsfaktor för barn och unga, konstaterar han.

Att i ett tidigt skede förhindra barns och ungas utanförskap kan spara mycket pengar. Skolverket har låtit nationalekonomer räkna ut hur mycket varje ung människa som hamnar i utanförskap kostar för samhället.

Ekonomernas slutsatser visar att kostnaden är mycket hög när man räknar samman alla insatser som görs av exempelvis polisen och sjukvården. Inte minst kommunerna, med ansvar för skola och socialtjänst, får betala ett högt pris för utanförskapet.

Skolverket anser att ett utökat samarbete är ett måste för att fler barn som är på väg i utanförskap ska fångas upp. Därför satsar myndigheten 100 miljoner kronor på stöd till kommuner där exempelvis skolan, polisen och socialtjänsten vill öka sitt samarbete.

Resurscentrum i Östersunds kommun är ett samarbetsprojekt mellan skolorganisationen och socialtjänsten. Däremot är polisen ännu inte inblandad i samarbetet.

– Det här är definitivt ett samarbete som vi kan utveckla mer, men vi är på god väg och vi har ett gott klimat för samarbete, säger berättar Gunnar Lindberg.

En av resurscentrums uppgifter är att rycka ut när skolorna upptäcker att de behöver få hjälp med en elev på glid.

– När en skola hör av sig till oss och säger att de har ett bekymmer som de inte bemästrar så kan en pedagog och en socialsekreterare åka ut och försöka ringa in problemet. Det kan ju vara ett rent skolbekymmer eller något som har koppling till föräldrarna, säger Gunnar Lindberg.

Han betonar vikten av att skolorna inte väntar för länge med att ta hjälp resurscentrum.

– Tidiga insatser är viktigt. Risken finns att skolan provar att lösa situationen för länge. Man provar och provar och provar väldigt länge. Det kan lyckas men det kan också bli så att man inte lyckas och det utvecklas ett mönster där eleven uppfattar att han eller hon är på ett visst sätt och att de känner att det är så de ska vara.

Mer läsning

Annons