Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skogsmaskinförare - ett framtidsyrke trots rådande kris i skogen

/

- Visst finns det ett antal konkurser och lönsamhetsproblem i skogen, men det finns även ett stort behov av skogsmaskinförare.

Annons
Det säger Anders Johansson, Skogsentreprenörernas ekonomiska förening, SMF. Han menar att skogsentreprenörerna inte påverkas av lågkonjunkturen lika hårt som andra företag om man i avtal tar hänsyn till att exempelvis dieseln går upp. Vi träffar Anders Johansson på en avverkningsplats i Häggenåstrakten. Här har entreprenören Bo Jonsson sina maskiner, en skotare och en skördare och två anställda Hans Blixth och Tomas Hägglund. De ska slutavverka ett 4000 kubik stort område och vara klara nästa vecka. På plats finns även Bo Jonssons son Fredrik som går skogsmaskinförarutbildning på Torsta men är ledig den här veckan. Rasmus Hägglund är av samma anledning med pappa i skogen denna dag. Han drömmer om att bli skogsmaskinförare när han blir stor. Här finns även Anders Ericsson, skogsägare och maskinförsäljare från Östersund. Alla vill berätta om framtiden i skogen och att det inte tycker att det är fullt så krisaktigt som LT kunde berätta om i förra veckan. - Sedan 2005 har vi haft en exceptionell kostnadsökning, säger Anders Johansson. Ta bara dieselpriset där kostnaden stigit väldigt snabbt. Han menar att dialogen mellan entreprenör och kund måste bli bättre så priserna kan anpassas. Bo Jonsson säger att 2007 inte varit något bra år. - Kostnadsökningarna på bränsle med ett par kronor slog hårt på mitt företag, jag hade ett fast avtal med kund och det tog ett år att omförhandla. I dag finns bränslehöjningar med i kontraktet. Det är inte bara bränslet som stigit i pris. - Det blev en höjning med tre procent på vår maskinpark också på grund av stålprishöjningen, säger Anders Ericsson. Vi sitter i baracken där maskinförarna sover varannan natt. Vi fikar kaffe och bulle. De pratar om den fantastiska miljö som de har förmånen att jobba i och om vilket framtidsyrke detta faktiskt är. - Det är ett fritt yrke trots att man sitter instängd i en hytt, säger Tomas Hägglund. Visst har jag tänkt många gånger att jag borde prova något annat, men nu har jag jobbat som förare i 20 år. Hans Blixth har elva år som förare och han gläds åt att ha ett bra jobb nära bostaden. - Det ringer minst två entreprenörer i veckan och frågar om jag känner till någon arbetslös maskinförare, säger Anders Ericsson. Det är brist på förare i dag. De pratar om att kunderna måste bli duktigare på att göra affär med de små företagen. Liksom att det är bra att ha flera uppdragsgivare när man ska förhandla fram ett hyggligt avtal. Inom SMF arbetar de för att förbättra utbildningen på Torsta så att eleverna blir mer anställningsbara efter skolan. - Vi vill förstärka utbildningen genom att inrätta en praktikperiod under 12 veckor direkt efter att de är färdiga med sin utbildning. De ska då via skolans maskinpark få arbeta i skogen som om de vore anställda. - Men först måste maskinparken förnyas, konstaterar Bo Jonsson som tycker att tanken är god eftersom entreprenörerna varken har råd eller tid att ha praktikanter som det är i dag. - Vi har redan nu blivit uppmanade att försöka fixa en praktikplats, säger Fredrik Jonsson som går första året på Torsta. Att mycket talar för en framtid i skogen är de överens om, och de pekar på dollarn som går upp och räntan liksom dieselpriset som går ner. Det påverkar skogsbranschen positivt.

Mer läsning

Annons