Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skarp JO-kritik mot Försäkringskassan

Justitieombudsmannen riktar skarp kritik mot Försäkringskassan för att den tagit upp till två år på sig att avgöra om en funktionshindrad kvinna i Östersund, ska få utökad assistansersättning.

Annons

Kvinnan lämnade i februari 2007 in en ansökan om utökande av antalet assistanstimmar. Inte förrän i mars 2009 fattade Försäkringskassan beslut om utökad hjälp till kvinnan.

Försäkringskassan förklarade det hela med att det i huvudsak berott på deras omfattande omorganisation.

JO anser att det inte är en godtagbar ursäkt för den långa handläggningstiden.

"Ersättning för personlig assistans är en insats som den enskilde många gånger är helt beroende av för att kunna upprätthålla en skälig levnadsnivå i sin dagliga livsföring. Det är därför mycket angeläget att försäkringskassan handlägger dessa ärenden skyndsamt, trots att erforderliga utredningar ofta är både omfattande och komplicerade", skriver JO i beslutet.

Försäkringskassan får också kritik för två liknande ärenden i Umeå och Dorotea.

Mer läsning

Annons