Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Satsning ska hjälpa företag att hitta kunnigt folk

Det finns branscher som växer i Östersund. Nu ska rekryteringsbehovet inventeras för att företagen kunna få rätt person på rätt plats.

Annons

Att denna gemensamma satsning görs är för att stärka branschen.

Det är contact center-företagens rekryteringsbehov som ska inventeras av Arbetsförmedlingen och näringslivskontoret i Östersund.
Allt för att företagen ska hitta rätt kompetens.

Distansoberoende tjänster har varit en växande bransch i Östersund de senaste 20 åren. I ett pressmeddelande sägs att det i dag finns många starka contact center-företag och flera av dem vill expandera och få in nya uppdrag.

De nya uppdragen kommer att ställa allt högre krav på kompetens hos personalen.

– Vi vill kartlägga behovet både för nyrekrytering och fortbildning av befintlig personal inom contact center-företagen, säger Magnus Lindgren, näringslivschef på Östersunds kommun i ett pressmeddelande.

Arbetet kommer att ske under maj-juni månad och resultatet beräknas vara klart i slutet av juni. Då ska det även beslutas om eventuella åtgärder.

– En åtgärd kan vara ett utbildningsprogram som startar till hösten, säger Magnus Lindgren.

Mer läsning

Annons