Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Saltfria Jämtland har bästa personbilsparken

/
  • Skillnaden mellan saltade och osaltade vägar avspeglas i korrosionsangreppen på bilarna. Det är en slutsats som dras vid Bilprovningen  i Östersund sedan 2008 års siffror presenterats. Foto: Ulrika Andersson

Länets personbilspark tillhör de äldsta, men Bilprovningens siffror visar att andelen godkända bilar i Jämtland är 55 procent vilket bara tre har.

Annons

Andelen underkända bilar med krav på efterkontroll är dessutom minst i landet här, med 25 procent.

Hur hänger det ihop egentligen, med tanke på att bilarna i länet är så pass ålderstigna?

Frågan går till Jörgen Mattsson, platschef vid Bilprovningen i Östersund.

Till viss del ser han att Bilprovningen har en betydelse i sammanhanget.

– Och saltet är en stor del. Det är därför vi har så lite underkända bilar här tillsammans med Norrbotten där det inte heller saltas, säger Jörgen Mattsson.

– Vi behöver bara fara till Ånge så märks det en enorm skillnad. Personal på Bilprovningen lånas emellanåt ut till andra stationer i regionen. Dom ser enorma skillnader på bilarna. Och personal som tidigare har jobbat i Stockholmsområdet konstaterar att bilarna är i bättre skick här.

Skillnaden mellan saltade och osaltade vägar avspeglas i korrosionsangreppen på bilarna.

– Genom åren har det skiljt omkring 15 procent i underkännande vad gäller bromssystemen på bilar i Jämtland jämfört med Västernorrland där det saltas, säger Jörgen Matsson.

– Det handlar om bromsskivor som rostar sönder och bromsrör. Det senare hittar vi inte så ofta här men i ett ”salt län” förekommer det flera om dagen på Bilprovningen.

Däremot ligger länet i botten när det gäller andelen tunga bussar som blir godkända.

– När det gäller bussarna måste jag studera mer ingående statistik för att få reda på vilka system vi underkänner mer på, enligt Jörgen Mattsson.

– Det primära är att vi har en äldre fordonspark vad gäller tunga bussar. I Östersund har stadsbusarna varit ganska fräscha men ute på landsbygden är det mycket gamla bussar, säger han.

– Jämfört mellan bilprovningarna i länet så underkänner vi minst bussar i Östersund.

Andelen godkända personbilar ökade totalt sett i landet under 2008.

– Men den höga andelen underkännanden i kombination med den negativa åldersutvecklingen på den svenska personbilsparken är oroväckande, både för trafiksäkerheten och för miljön, säger Magnus Ehrenstråhle, Bilprovningens verkställande direktör.

Mer läsning

Annons