Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ryter ifrån om mackdöden

Det blir allt svårare att kunna tanka bilen i Norrlands inland. Sedan 2007 har mer än 500 bensinstationer försvunnit i Sverige och Norrland har drabbats hårdast.

Annons

De pekar på att de fem norrlandslänen, nio landskap, täcker 58 procent av Sveriges yta.

– Vi är vana vid stora avstånd. Men det förutsätter så väl goda kommunikationer i vår landsdel, som rimliga möjligheter att kunna tanka bilar, bussar och andra fordon på ett vettigt sätt, skriver de.

De pekar på att möjligheterna att resa kollektivt är begränsade för inlandsborna. Järnvägen når bara en del av de största tätorterna och bussarnas turtäthet är låg, särskilt under de tider då skolbussarna inte går. Glesbygdsborna är alltså hänvisade till den egna bilen.

”Men även om vi norrlänningar är vana vid dåliga vägar och eftersatt vägunderhåll, så är vi beroende av att det finns bränsle till bilarna. Bränsle blir allt svårare att få tag på inom rimligt håll eftersom glesbygdens små mackar håller på att försvinna.”

Norrlandsförbundet menar att macken ofta är den sista knutpunkten i en by då skolan har lagts ned och butiken försvunnit. Macken står för den service som finns kvar.

Visserligen har regeringen avsatt 30 miljoner för att upprätthålla tillgången på bränsle i glesbygd.

Men det är inte tillräckligt, anser Norrlandsförbundet som uppmanar länsstyrelserna, som ska fördela pengarna, att se glesbygdsmackarna som ”den grundsten för liv och utveckling i glesbygd som de är”.

 

Mer läsning

Annons