Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rustad räls kan ge fler resenärer

/
  • Tågen mellan Sundsvalll och Östersund kan köra snabbare om rälsen rustas upp. Det  kan medföra att betydligt fler väljer tåget som transport.

Fler skulle ta tåget om sträckan mellan Sundsvall och Östersund kortades – det konstateras i en färsk studie om Mittbanan.
– Tåget måste bli mer attraktivt, säger Annsofie Andersson, s.

Annons

I dag tar det ungefär två timmar och tjugo minuter att åka tåg mellan Sundsvall och Östersund. Anledningen till att de dryga 18 milen tar så lång tid beror främst på att det inte går att köra speciellt fort mellan Ånge och Sundsvall.

Om restiden skulle komprimerades längs sträckan genom att förkorta restiden mellan Sundsvall och Ånge till 60 minuter, skulle resandet på hela Mittbanan öka med omkring 1 500 resenärer per år, det slås fast i en idéstudie som Banverket, länsstyrelserna i Jämtland och Västernorrland samt kommunerna efter Mittbanan låtit göra.

Störst skulle antalet tågtrafikanter mellan Sundsvall och Östersund bli. Enligt rapporten skulle då omkring 700 fler Östersundsresenärer varje år välja tåget framför andra transportmedel.

Men det skulle inte bli en billig historia att förkorta restiden mellan Ånge och Sundsvall. Att genom snabbtågsanpassning av spåren reducera restiden till 59 minuter skulle kosta omkring 100 miljoner kronor.

Kommunalrådet Annsofie Andersson, s, har tillsammans med representanter från både länsstyrelsen och Banverket, suttit med i en styrgrupp som har arbetat med idéstudien.

– Huvudsyftet är att göra tåget mer attraktivt, säger hon. Framför allt är det viktigt att göra sträckan Östersund – Sundsvall lockande utifrån Mittuniversitetets perspektiv.

Hon fortsätter:

– Tåget är ett modernt sätt att resa på. Dels för att restiden blir arbetstid då det går att jobba på tåget, dels för att det är ett miljövänligt sätt att resa.

I juni ska generaldirektörerna för Vägverket, Banverket och Sjöfartsverket presentera sitt förslag på hur upprustningen av infrastrukturen i landet ska prioriteras.

Annsofie Andersson är optimistisk inför regionens chanser att få en bit av kakan.

– Jag tror att vi kan få en del av pengarna. Det är också därför som vi har arbetat fram den här idéstudien – för att ha färdigt förslag när, eller om, pengarna kommer, säger hon.

Mer läsning

Annons