Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Risk för stora prishöjningar när privata aktörer får besikta bilar

Apoteken har privatiserats och medicinen har visat sig bli mycket dyrare. Nu är det dags att konkurrensutsätta bilprovningen från 1 juli, med risk för rejäla prishöjningar och färre serviceställen.

Annons

I går var bilprovningen uppe till debatt i riksdagen.

– Färre serviceställen och ett högre pris kan bli resultatet för bilägarna utanför tätorterna, skriver riksdagsledamoten Peter Hultqvist (S) från Borlänge i en interpellation till statsr00ådet Åsa Torstensson (C).

– Från regionalpolitisk synpunkt är detta mycket negativt. Att det som i grunden är ett samhälleligt ansvar på ännu ett område centraliseras, påskyndar en process av utarmning utanför tätorterna. Förutsättningarna för boende och arbete försämras.

I går var det interpellationsdebatt i riksdagen och Peter Hultqvist ville ha besked av infrastrukturminister Torstensson om vilka åtgärder hon tänkte vidta för att inte den så kallade omregleringen av bilprovningen ska leda till högre pris och färre servicestationer utanför tätorterna.

– Det kan bli en variation av både utbud och pris men Transportstyrelsen ska utöva tillsyn att verksamheten fungerar väl, säger Åsa Torstensson. Vi ska följa utvecklingen och min tro är att det blir en god spridning i hela landet.

Men Peter Hultqvist undrar varför något som fungerar så bra som bilprovningen ska förändras och vad det är som driver fram en ”högst diskutabel osäker förändring som egentligen inte behövs”.

Han pekar på vad som hände i Finland som har privatiserat sin bilprovning, där kostnaden har tredubblats och antalet stationer kommer att minska.

– Bilprovningen borde i stället ha fått uppdraget att undersöka hur de skulle kunna bli ännu bättre i hela landet, säger han. Nu driver ni genom detta trots att rödljusen blinkat.

Åsa Torstensson säger sig ha förståelse för att ”en förändring från monopol till mångfald” ger grund för oro och frågetecken, men att även bilprovningen sagt att de vill anta utmaningen.

– Innan avregleringen träder i kraft ska Transportstyrelsen göra en nulägesanalys där bland annat det Peter Hultqvist efterfrågar ska identifieras, säger hon.

– Det verkar alltså inte finnas något hopp om annat än sämre service och högre priser för människor i gles- och landsbygd, säger Peter Hultqvist. Pristaket kommer att tas bort och vinsten är drivkraften.

– Men jag tror inte att företagen kommer att stå i kö för att etablera sig i glesbygd eller mindre orter.

Mer läsning

Annons