Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Riktat stöd ska rädda mackarna

/
  • Avstånden har blivit allt längre mellan pumparna i glesbygden. När etablerade mackar rivs krävs samverkan för att få igång en ny pump, som den i Alsen härovan. Stöd till det här finns i ett nytt program hos länsstyrelsen.Fotomontage: Kjell Nilsson-Mäki

Serviceprogrammet för landsbygden som ska gälla under tre år börjar klarna i konturerna. Nya former av samverkan behövs för att undvika mackdöden.

Annons

Målet för programmet är att invånarna på landsbygden ska erbjudas en god service inom rimligt avstånd.

Många upplever att utvecklingen på senare år gått i motsatt riktning. Ett konkret problem är att mackdöden berör allt fler orter sedan etablerade bensinbolag stängt pumparna.

Om det nya serviceprogrammet kan vända utvecklingen återstår att se.

– Det är frågan om att försöka styra det speciella stöd vi har som är tillgängligt för livsmedelsbutiker och drivmedelsstationer.

– Vi har skrivit ihop ett program med inriktning fram till 2013 för hur vi ska använda de här pengarna, säger Hans Halvarsson på länsstyrelsen.

Den del av programmet som handlar om drivmedel ska det kompensera för nedlagda mackar?

– Det gäller att ha beredskap för att ha en viss täthet på mackarna som blir kvar i länet. Så att det inte blir orimligt långa avstånd.

– En viss strukturrationalisering kommer att ske. Men tanken är att det ska finnas en struktur för butiker och tankställen som är rimlig i förhållande till var folk bor, fortsätter Hand Halvarsson.

Länsstyrelsen kan bevilja investeringsstöd för etablering av nya mackar, eller för att få mackar att överleva, på platser där det bedöms strategiskt viktigt att det finns ett tankställe.

– Bensinbolagen tittar över sin struktur hela tiden. Än så länge är inte situationen katastrofal även om det blir mer och mer påfrestande. Vi ska titta närmare på det här framöver.

– Egentligen gäller det att hitta nya samverkansformer för att tillgodose bygder med drivmedel, konstaterar Hans Halvarsson.

By-macken är en modell som är aktuell på andra orter i landet. Det är en modell för att säkra tillgången till drivmedel i småorterna.

Modellen bygger på att hitta samverkan i nätverk. Genom avtal om gemensamma inköp ska kostnaderna för leveranser pressas.

Hur mycket kan länsstyrelsen vara med i det här sammanganget?

– Det vi kan göra är lämpligen att stödja samverkansarbetet som kommer att krävas.

– Det finns ett antal företag och organisationer ute i länet där man känner att tankställena är hotade och man får börja jobba ihop. Ett sånt arbete kan vi stimulera i det här programmet.

Enligt Hans Halvarsson kan det bli aktuellt med investeringsstöd för pump och kortläsare från länsstyrelsens sida, under förutsättning att man inte konkurrerar sönder de tankställen som finns.

Mer läsning

Annons