Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Renoveringsbehov för nybesiktade Frösöbron

/
  • Håkan Lindroth har med sig ficklampa, men det är mörkt och trångt uppe  i hålrummet i Frösöbron.
  • Dennis Myhr styr kranarmen från korgen. Det blir en del väntande medan besiktaren Håkan Lindroth är inne och kryper i Frösöbrons innanmäten.

Delar av Frösöbron har stängts av för trafik under några dagar och visst arbete på bron har gjorts.

– Det besiktas inför den kommande renoveringen, säger Bertil Danielsson, avdelningschef på Trafik och park hos Östersunds kommun.

Annons

Under två dagar har delar av trafiken på Frösöbron störts av två lastbilar – den ena utrustad med en kranarm och korg.

Bertil Danielsson är avdelningschef på Trafik och park hos Östersunds kommun och han vet vad lastbilarna gör på Frösöbron.

– Bakgrunden är att Frösöbron ska besiktas inför en renovering som ska göras 2010–2011, säger han.

Det som framförallt undersöks är ”höljet” på bron – isoleringen. Men under årens lopp har det blivit slitage på bron.

– Det får inte komma ner vatten till betongkonstruktionen, varnar Bertil Danielsson.

Hur mår Frösöbron i dag?

– Den mår bra. Men det här renoveringsarbetet måste göras.

Bertil Danielsson gör en liknelse mellan Frösöbron och ett hus utan tak – båda behöver skyddas.

– Även om det är mer akut i ett hus utan tak, konstaterar han.

Själva besiktningsarbetet görs inte av kommunen själv.

I stället är det konsultjätten Sweco som efter upphandling fått uppdraget.

Håkan Lindroth besiktar bron för Swecos räkning. Det innebär att han åker ner i kranens korg och tittar under bron efter sprickor och fel.

– Vi letar efter skador. Men det ser bra ut här, säger Håkan Lindroth.

Han får också krypa i Frösöbrons inre. Under bron finns det med jämna mellanrum små luckor där han kan klättra in.

– Det går att springa runt där. Eller inte springa kanske. Men det är gott om utrymme, säger Håkan Lindroth.

Mer läsning

Annons