Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Reklam allt mer sexistisk

/

Mellan 65 och 70 annonser fälldes i fjol för att vara för sexistiska, betydligt fler än året innan.
En av annonserna som fälldes var en skoaffär i Östersund.

Annons

Näringslivets etiska råd, ERK, är reklambranschens egen tillsynsverksamhet som ska se till att reklamkampanjer inte ska vara nedvärderande gentemot kvinnor eller män.
De reagerar mot tre områden:
• Sexistisk reklam som framställer män eller kvinnor som rena sexobjekt.
• Schabloniserande reklam där könsrollerna konserveras och presenteras på ett otidsenligt sätt så att det upplevs kränkande.
• Reklam som på något sätt är uppenbart könsdiskriminerande.
Fallen de tar upp kan vara anmälda av såväl privatpersoner som organisationer, företag eller myndigheter.
Antalet reklamkampanjer som fällts av ERK har ökat de senaste åren. 2005 anmäldes 22 stycken, 2006 anmäldes 36 stycken, 2007 anmäldes 50 stycken och i fjol föll mellan 65 och 70 stycken reklaminslag för att på något sätt ha verkat vara kränkande för kvinnor eller män.
– Det finns många teorier om varför det har ökat, men jag tror att det framför allt finns tre anledningar, säger Tobias Eltell, sekreterare i ERK.
– Dels kan det bero på ökad medvetenhet om ERK, dels var 2008 ett rekordår för reklaminvesteringar och med mer reklam kan mer inslag av oetisk reklam följa.
– Det kan även bero på den ökade debatt som var kring frågan om det skulle lagstiftas kring sexistisk reklam, säger han.
En av de kampanjer som fälldes i fjol var en annons från Burmans skoaffär som gick i den nu nedlagda gratistidningen Storsjön. ERK uttalade sig så här om fallet:
"Bilden fokuserar på en ung, avklädd, likblek kvinna i en utsatt position på ett objektifierande sätt. Bilden ger även osunda associationer till sexuellt våld. Den aktuella annonsen utgör ett exempel på en reklamåtgärd i vilken en kvinnas kropp används som blickfång av sexuell natur, utan tillräckligt samband med den marknadsförda produkten (sexistisk reklam). Detta är kränkande mot kvinnor i allmänhet och reklamen strider därför mot ICC:s grundregler för reklam."
I just det här fallet kom annonsen egentligen från Björn Borgs produkter. Men enligt ERK är det den affär som väljer att använda annonsmaterialet och hänvisa till sin egen butik som är den som är ansvarig för att reklamen inte ska vara sexistisk.
I många fällningsfall är det företag som tar hjälp av lättklädda kvinnor för att väcka uppmärksamhet. Men även reklam riktad till barn visar sig vara bra på att konservera könsrollerna då det ofta specificeras vilka häftiga grejer som passar killar och söta saker som passar tjejer.

Mer läsning

Annons