Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Psykiatrin kritiseras för dåligt bemötande

/

Psykiatrin får hård kritik när det gäller bemötande.Patienter och anhöriga berättar bland annat om oacceptabla kommentarer från personalen.

Annons

Det visar årsberättelsen 2008 från Patientnämnden i Jämtlands län, som säger att det under några år varit fokus på just bemötande inom psykiatrin.

Patientnämnden menar att såväl patienter som deras anhöriga har känt sig kränkta av kommentarer och behandling från personalen.

Det är bara några kommentarer som beskrivs i årsberättelsen.

– Detta är självklart djupt olämpligt att rikta till vilken patient som helst, men ännu allvarligare med tanke på att det i de här fallen handlar om psykiskt sjuka människor. Här behövs en rejäl förändring i attityden från personalens sida, skriver de i årsberättelsen.

Har ni vidtagit några åtgärder med anledning av detta, verksamhetschef Håkan Gadd?

– Jag tycker att kritiken ska tas på största allvar. Det är oacceptabelt när det gäller den här typen av citat.

Han säger också att det är svårt att göra några enkla åtgärder när det gäller bemötande, för egentligen handlar det om att prata om landstingets värdegrund.

– Det handlar om respekt för medarbetare och patienter och det handlar om mötet. Men det är olika på olika avdelningar.

– Jag har funderat ganska länge kring om vi skulle ta ett större grepp kring bemötandefrågorna med dessa har trängts ut i omställningsarbetet.

Nu ska all personal genomgå en systematisk arbetsmiljöutbildning där de prata om dessa saker.

– Det gör vi tillsammans med landstingshälsan och facken under maj månad. All personal ska genom detta få samma plattform.

– Det är ganska stort, det är ingen annan klinik historisk som har gett all personal den här utbildningen.

Men även annan vårdpersonal uppmanas att vakta tungan.

Patienter ska inte behöva höra saker som: eller .

– Om fel och brister upptäckts ska de rapporteras som en avvikelse, inte som en nedvärderande kommentar om en annan del av vården till patienten”, slår patientnämnden fast.

Område medicin på Östersunds sjukhus får beröm, där har antalet ärenden minskat de senaste åren och det beror på ett intensivt patientsäkerhetsarbete. Där finns även en vårdutvecklare på heltid.

Nu menar patientnämnden att det är dags att inse att patientsäkerhetsarbete kan löna sig ekonomiskt.

För 2009 har premien som landstinget betalar till landstingens ömsesidiga försäkringsbolag, LÖF, ökat från 52,50 kronor per invånare i länet till 72 kronor.

Det är en ökning med nästan 40 procent från fjolåret och en följd av att antalet skadeanmälningar till landstinget ökat på senare år.

Efter höjningen betalar landstinget en total premie på nio miljoner kronor.

Under 2008 har 185 personer i länet gjort anmälan till patientförsäkringen. I snitt har 46 procent fått ersättning de senaste sex åren.

Mer läsning

Annons