Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Polisen vill se bättre ordning i stadstrafiken

/
  • Förbud mot trafik med fordon, skylten finns bland annat i korsningen Thomégränd/Prästgatan. De som har tillstånd att parkera på handikapparkering får dock köra förbi skylten, likaså de som ska in i parkeringsgaraget en bit in på gatan. ”Förbudet gäller även cyklister. Det finns visserligen ett cykelställ längre bort, men då får man leda cykeln dit”, säger Anders Sandqvist.
  • Anders Sandqvist tycker att en av hans         viktigaste uppgifter är att informera människor om vad som gäller och arbeta förebyggande för en bättre trafiksituation. ”Preventivt arbete är bland det viktigaste vi poliser kan göra”, säger han. Foto: Håkan Luthman
  • Storgatan. Skylten betyder förbud mot trafik med annat motordrivet fordon än moped klass II.
  • Förbud mot trafik med annat motordrivet fordon än moped klass II. ”Om någon kör motordrivet fordon där det inte är tillåtet blir det 1 000 kronor i böter”, säger Anders Sandqvist.Om en klass I-moped eller en fyrhjuling skulle köra här blir det en femhundring  i böter.

Trafikregler i Östersunds centrala delar följs inte och många gånger är anledningen okunskap och tanklöshet. Den slutsatsen drar Anders Sandqvist, ordningspolis, som ofta finns i centrum för kolla fordon och trafikanter. Obehörig trafik på Kyrkgatan, linjebussarnas bussgata, är ett av de största problemen, enligt honom.

Annons

Anders Sandqvist tycker att en av hans viktigaste uppgifter är att informera människor om vad som gäller och arbeta förebyggande för en bättre trafiksituation.

LT träffar honom vid Larssons Guld på Kyrkgatan där han ofta står med sin polisbil.

– Om jag inte varit här på ett tag så tar det inte lång tid förrän busschaufförerna ringer och säger att det är dags att komma hit igen, säger han.

Ofta räcker det med att han har bilen stående där.

– Då ser jag sällan några privatpersoner komma körande med sina bilar på bussgatan, säger Anders Sandqvist.

Bussar, taxi och de som har särskilt tillstånd för leveranser till butikerna utefter Kyrkgatan vid Bussterminalen, Mittpunkten och Kärnan får åka där berättar Anders Sandqvist. Men inga andra.

Samma problem är det på en sträcka mellan Gamla kyrkan och Traktören.

– Många från allmänheten genar genom att köra där trots att det är bara är buss och taxi som får det, säger han.

Den vanligaste ursäkten han får höra när han kommer på någon som inte följer reglerna är ”men jag ska ju bara...”.

– I 90 procent av fallen är det vad jag får höra.

På motsvarande sträcka på Prästgatan, det vill säga nedanför Mittpunkten och Kärnan, är det gågata och fordonstrafik förbjuden. Sträckan avgränsas av tvärgatorna Hamngatan och Thoméegränd.

– Men där är det lite tjorvigt och många vet faktiskt inte vad som gäller, säger Anders Sandqvist.

– De som har tillstånd att använda handikapparkeringarna får köra in för att parkera. De som ska in i parkeringshuset där får också köra dit. Taxi får köra för att lämna eller hämta, men inte köra för att leta upp kunder, säger Anders Sandqvist.

Ett annat fel som ofta görs av bilister i centrum, som är en vanlig syn som möter Anders Sandqvist, är otillåtna parkeringar bland annat på gångbanorna.

– Man parkerar så man blockerar gångbanan och tror att det är bättre än att stå utefter vägen. Men då blockerar man ju för gångtrafikanterna istället.

Att cykla på gångbanor eller på gågatan är också ett vanligt trafikfel i centrum berättar han.

– Det är inte heller många cyklister som bryr sig om skylten förbud mot infart med fordon. Men det gäller också cyklister.

Den aktuella skylten är röd med ett kraftig gult streck.

En av grundorsakerna till att människor ofta gör fel är att de inte vet var begreppet fordon faktiskt betyder, tror han.

– Fordon är en anordning på hjul, band, medar eller liknande som är inrättad huvudsakligen för färd på marken och inte löper på skenor, säger Anders Sandqvist.

Så lyder definitionen enligt Sveriges författning.

Mer läsning

Annons