Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Plastig, evigt ung och omtyckt 50-åring

/
  • Ständigt trendig och ung och fräsch. Leksaksföretaget Mattel har i 50 lyckats hålla intresset högt för Barbiedockan.
  • En original-Barbie från 1959.
  • ”En sån här vill jag ha”, säger Emma-Louise Jägerhem och spanar in en förpackning med små Barbie-dockor som ser ut som sjöjunfrur.
  • Alva Håberg, 6 år, leker med sina Barbie-dockor nästan varje dag. ”Jag har tre stycken”, berättar hon.
  • Johanna Gärdin, Tulleråsen– Ja, 3–4 stycken. Nu ligger de i en låda som jag ska ge bort. Min dotter har flera stycken.
  • Lena Jansson, Frösön– Jag hade minst 25 stycken som jag har gett till min dotter, som är fem. Så hon har nog cirka 30 stycken nu.
  • Carola Eriksson, Östersund– Självklart, jag hade säkert 20 stycken. Men Alla var inte Barbie-dockor. Jag hade möbler till dem också, som min snälla farbror gjorde åt mig. I dag vet jag inte var de är, min yngre syster fick ärva de.
  • Anna-Maria Ekström, Östersund– Ja visst, jag hade en. Det var enda dockan jag lekte med. Det var på 60-talet, då hade man inte råd med flera stycken. Mina döttrar har lekt med en, och nu ligger hon i sin originalgarderob.
  • Arja Lammi, Aspås– Jag hade två, fast en hade jag gemensamt med min syster. Den ena tappade ett ben, det var nästan en hel livstragedi då. Vi sydde en massa kläder till dockorna, men jag har inte kvar dem eller dockorna i dag.

Hon är välkänd, omdiskuterad och plastig. Men hon är omtyckt och eftertraktad i en hel värld. Och nu har hon fyllt 50 år också – den evigt unga Barbiedockan.

Annons

På Lekstugan vid Stortorget i Östersund hade de skyltat extra med jubileumsdockor för att uppmärksamma födelsedagsbarnet. Och en reproduktion av originaldockan med tillhörande tidstypisk 50-talsstass fanns att inhandla.

Och det går snabbt att konstatera att Barbies utseende förändrats på ett sätt som inte är helt ovanligt bland välkända glamourösa amerikanska damer i medelåldern. Hon ser nu betydligt yngre ut än vad hon gjorde när hon debuterade 1959.

Hennes kroppsideal har varit ett omdiskuterat ämne, och enligt beräkningar från universitetssjukhuset i Helsingfors bör hon vara undernärd. Men faktum är att hennes midja fått ett större omfång på senare år, samt en navel.

Och hon säljer fortfarande bra i leksaksaffärerna.

– Intresset är fortfarande stort. De är duktiga på att hela tiden förnya Barbie och anpassa sig till trender, säger Jon Forsberg och Sabine Eriksson, son jobbar på Lekstugan.

En skillnad de har märkt de senaste åren är att de tjejer som köper, eller önskar sig Barbiedockor blir yngre och yngre. För killar vill som regel inte ha henne.

– Nu är de nog mellan tre och åtta år, förut lekte tjejer uppåt tioårsåldern med dem, säger Sabine.

En som snart fastnade i den sektion av butiken som domineras av rosafärgade förpackningar med Barbie, Ken, alla deras vänner och allehanda kläder och tillbehör var fyraåriga Emma-Louise Jägerhem. Hon har sju dockor därhemma och gav sin lillebror en Ken-docka alldeles nyligen för att han ska kunna vara med och leka också.

– En sådan här vill jag ha, säger Emma-Louise till mamma Camilla Edblad och håller upp en förpackning med små, små Barbiedockor som ser ut som sjöjungfrur.

Mamma Camilla tvekar en aning, men förstår intresset. Som barn hade hon en Cindy-docka, Barbies bästa kompis.

– Jag lekte jättemycket med henne, hon var nästan som en bästa kompis.

Hon tycker att det är lite skillnad i dag, nu ska det vara så mycket tillbehör och olika varianter av dockorna. Emma-Louise senaste docka hade till exempel vingar.

Och det blir en ny docka till Emma-Louise under måndagen också, en jubileumsfin Barbie i rosa balklänning.

Mer läsning

Annons