Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Planerna på flytande krog kapsejsade – nu styrs kursen mot kusten

/
  • I dag ligger den gamla bilfärjan vid Storsjö strand. Om några månader kan den i stället ligga vid någon av Sveriges många kustorter. Foto: Håkan Luthman

Den gamla bilfärjan ligger just nu vid Storsjö strand.Men inte länge till om allt går enligt planerna.
– Just nu förhandlar vi med en intressent som vill flytta den till kusten, säger Lars-Göran Nilsson, styrelseordförande i bolaget som äger färjan.

Annons

Under 2007 bildades bolaget Skepparkransen AB för att driva verksamhet kring bilfärjan.

De hade drömmen om att starta flytande restaurang utanför Marité någon gång under sommaren 2008.

Men hela projektet kapsejsade då de åtta miljoner som behövdes till upprustning av den gamla färjan saknades.

Helt plötsligt uppstod också ett hot om att färjan kunde tvingas att skrotas.

Antingen det – eller att säljas.

Lars-Göran Nilsson är styrelseordförande i Skepparkransen AB. Han berättar att man i dag har en köpare vid kusten som man för diskussioner med.

Var då längs kusten?

– Jag kan inte gå in på det.

Förhandlingarna med den eventuelle köparen av färjan har pågått under en längre tid berättar Lars-Göran Nilsson.

– Vi har fört dialog i en och halv månad kanske, säger han.

När skulle flytten av färjan bli av?

– Nu är det ju semestrar och så. Då stannar allt av. Så jag skulle tro att det blir i slutet av augusti eller i början av september.

Färjan är rätt stor. Hur flyttar man en färja på land?

– Transportbolaget har sagt att det går att flytta färjan i princip i ett stycke. Utan att dela den. Färjan är nio meter bred och 40 meter lång. Vägarna är nio meter breda. Så vi kommer få stänga av trafiken.

Skepparkransen har legat i Storsjön de senaste åren. Lars-Göran Nilsson berättar att Skepparkransen AB försökt hitta olika projekt och sätt att driva färjan på.

– Men så slog finanskrisen till. Då började vi försöka hitta andra användningsområden för färjan, säger Lars-Göran Nilsson.

Den klassiska idrottsfrågan – hur känns det?

– Ja... vad ska jag säga. Det handlar ju om att jobba ända in i kaklet innan man lyckats sälja den (färjan, reds anm).

Vad ska du göra nu?

– Vi har faktiskt inte gjort så mycket med färjan det senaste året. Så vi får se – det är inte över än.

Mer läsning

Annons