Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Piloten gjorde inte de saker han förväntades göra”

/
  • Rune Hedlund, gammal pilot och flygledare, var med som resenär på ”katastrofplanet”. Han märkte tydligt när planet lyfte att allt inte gick enligt planerna.Foto: Håkan Luthman

Rune Hedlund från Östersund var en av de 169 passagerarna på flygningen som höll på att bli en katastrof. Som gammal pilot märkte han att starten inte gick rätt till. Men det var först efteråt som han förstod allvaret i situationen.

Annons

På kvällen den 9 september 2007 befann sig Rune Hedlund på Åre Östersund flygplats. Han var där tillsammans med sin fru och 167 andra charterresenärer. De väntade alla på flyget som skulle ta dem från Frösön till Antalya i Turkiet.

Rune har en mångårig bakgrund som pilot inom flygvapnet. Han har också arbetat som flygledare på Frösön i 30 år och känner landningsbanan lika väl som sin egen bakficka. När flygplanet anlände reflekterade Rune över flygplanstypen.

– Jag stod och väntade på en Airbus som jag trodde vi skulle flyga med men in rullade en helt annan kärra, en så kallad MD-83, säger han.

Runes uppfattning är att just den flygplanstypen inte är den mest lämpade i sammanhanget.

– Jag vill påstå att det är en olämplig flygplanstyp för långa charterflygningar eftersom den inte har så starka motorer.

Men Rune tillhör inte de som oroar sig i onödan. Han och de andra passagerarna gick ombord på planet och några minuter efter att klockan passerat nio stod planet redo att starta.

– Jag kommer ihåg att piloten kör ut och ställer upp planet så långt som möjligt i banans sträckning. Sedan bromsar han fast det, gasar upp och släpper iväg.

Rune Hedlund tittar ut genom den lilla sidorutan. Planet accelererar och efter en stund ser han hur flygledartornet passeras. Han vet då exakt var på banan planet befinner sig.

– Sedan ser jag snögaraget passera utanför. Då vet jag att det bara är en kort bit kvar innan banan tar slut.

Rune tyckte i den stunden att det var konstigt att piloten inte hade vänt upp nosen trots att banan höll på att ta slut.

– Jag konstaterade att piloten inte gjorde de saker som han förväntades göra, berättar Rune.

När han återigen tittade ut genom fönstret såg han hur planet passerade de röda lysen som markerar landningsbanans ände. Då först kände Rune hur piloten vände upp nosen samtidigt som han fällde in landningsstället.

Eftersom det var mörkt ute hade Rune svårt att uppfatta exakt hur mycket planet hunnit lyfta när landningsbanan var slut. Han förstod att starten inte hade gått som det var tänkt men ingen av de andra passagerarna verkade ha märkt något konstigt.

– Det visade sig att han flugit på 30–40 centimeters höjd länge. Jag fattade att han var sent ute men inte hur sent det var. Hade jag vetat det så hade jag blivit orolig, säger Rune.

Dagen efter ringde han till sina före detta kollegor i flygledartornet på Frösön och frågade om de visste vad som hade hänt. Han fick då veta att planet han åkt med hade lyft mycket sent och slagit sönder ett flertal lampor i banans förlängning.

Rune berättar att piloterna, som vanligtvis brukar vara pratglada under den typen av flygningar, inte sade ett ord på hela resan till Turkiet.

– Det var dödstyst. De sade inte ett ljud.

Det har gått nästan exakt två år sedan flygningen. I dag, lördag, ska Rune Hedlund göra om samma resa och ta flyget till Turkiet. Men den här gången har han ingen lust att utsätta sig för några risker.

– Rullar det in ett sådant där flygplan då kliver jag inte ombord, skrattar han.

Mer läsning

Annons