Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Passagerare får rätt mot flygbolag

Ett norskt flygbolag rekommenderas att betala 3 378 kronor till en resenär från Östersund.

Annons

Det norska flygbolaget Norwegian air shuttle utanför Oslo, ska kompensera en missnöjd kund i Östersund. Det har Allmänna reklamationsnämnden beslutat att rekommendera företaget. Bakgrunden till tvisten är att flygbolaget vägrade betala ut en rabatt som kunden hade rätt till.

Det var i samband med flygbolaget Sterlings konkurs som de fyra resenärerna vände sig till Norwegian air shuttle och hade blivit utlovade rabatt hos flygbolaget. Rabatten skulle regleras hos flygbolaget efter att resenärerna kommit hem. Men trots att resenärerna uppfyllde kraven för att få rabattvägrade Norwegian air shuttle betala ut rabatten. Flygbolaget hänvisade till att biljetterna skulle ha bokats via telefon för att rabatten skulle gälla. Allmänna reklamationsnämnden menar att det inte framgår att det var nödvändigt att boka flygbiljetterna via telefon istället för via internet som de aktuella resenärena gjorde. Därför rekommenderar Allmänna reklamationsnämnden att det norska bolaget betalar 3 378 kronor till östersundaren.

Mer läsning

Annons