Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Påskhandeln slår nya rekord – trots lågkonjunkturen

/
  • På Coop forum i Östersund hade                            kommersen tagit rejäl fart redan helgen innan påskveckan. Och branschorganisationen HUI tror att påskhandeln kommer nå nya rekordhöjder i år. Foto: Lars-Eje Lyrefelt

Påsken är en av årets viktigaste veckor för handlarna. Det visar statistik från Handelns utredningsinstitut, HUI. Och redan helgen innan påskveckan hade kommersen tagit rejäl fart i Östersund.

Annons

Påsken är onekligen en av årets allra största mathelger. Det märks om inte annat på hur mycket pengar svenskarna lägger på handel under själva påskveckan. Enligt en prognos från HUI kommer vi att spendera drygt 6 miljarder kronor på dagligvaruhandeln under påskveckan 2009. Det är en ökning med cirka 20 procent jämfört med en genomsnittlig vecka.

Även om påskhandeln ännu inte har nått sin höjdpunkt så börjar kommersen ta fart ordentligt i Östersund.

– Det märks en enorm skillnad att det börjar bli påsk. Folk handla extra av allt de köper. Extra godis, extra mat, extra tidningar, säger Marie som arbetar på Coop forum i Lillänge i Östersund.

Hon tycker sig också se en liten trend i handlandet.

– Jag tycker det verkar som om folk ska umgås den här påsken. Vi har sålt mycket spel och pussel, berättar Marie.

Av naturliga skäl handlar vi inte särskilt mycket just på långfredag och påskdagen, däremot betydligt mer under skärtorsdag enligt HUI:s statistik. En genomsnittlig torsdag handlar svenskarna dagligvaror för ungefär 814 miljoner kronor, att jämföra med prognosen för årets skärtorsdag då vi beräknas spendera 1,8 miljarder kronor på dagliga varor som exempelvis mat. Den omfattande försäljningen under skärtorsdag gör den till en av årets i särklass största handelsdagar.

Trots att tiderna sägs vara dåliga och den svenska ekonomin skakig så tror inte HUI på någon förminskad handel i år. Tvärtom beräknar institutet att påskhandeln kommer att öka med 3 procent jämfört med förra året.

Att påsken normalt sett tar en del resurser ur svenskarnas plånböcker märks också i statistiken. Veckan efter påsk omsätter handeln betydligt mindre än en genomsnittlig vecka. Även för Systembolaget är påsken en stor försäljningshögtid. Skärtorsdagen ligger på en fjärdeplats i topplistan över dagar då flest kunder besöker butikerna. Förra året hade Systembolaget cirka 830 000 besökare just på skärtorsdag.

Mer läsning

Annons