Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Pålästa elever ställde minister mot väggen

/
  • I diskussionen om vad som är roligt och vad som är tråkiga måsten inom utbildningsväsendet tog Matilda Amundsen Bergström upp att hon känner sig trygg i sitt gymnasieval. Hon går estetprogrammet, och menar att hon både får göra något som hon tycker är kul och som ger en bred utbildning.

Skolminister Jan Björklund, fp, mötte pålästa, frågvisa och kritiska gymnasieelever när han besökte Wargentinskolan på fredagen.

Annons
Skolans aula var fylld till bredden. Alla som ville vara med fick inte plats. Det drogs lott om vilka klasser som fick möjlighet att träffa skolministern.
Efter en halvtimmas anförande om förändringar i Sveriges utbildningspolitik och om de generellt sämre studieresultaten i landet, blev det tid för elevernas egna frågor.
Flera av eleverna som var på plats går vinterakrobatikutbildningen. En av dem undrade varför Björklund kallat det för glassigt och bara något elever gör för att det är skoj. (Bakgrunden är gymnasieutredningsförslaget, i mars, föreslog att lokala inriktningar ska avskaffas. I den vevan sa Björklund till DN att elevernas valfrihet varit för stor och att de kunnat välja det som verkat glassigast och roligast för stunden).
– Men vi jobbar väldigt hårt och får många förfrågningar om att delta på evenemang. Och flera har redan startat egna företag fast de går i skolan än, säger eleven.
– Det måste vara tydligt att det går att få jobb efter skolan. Vi kan inte ha kurser och utbildningar som inte leder till att människor får arbete. Men är det så som du säger så blir nog utbildningen kvar när Skolverket gör sin prövning, säger Jan Björklund.
Att studera det man tycker är kul kontra sådant som är bra för framtida arbetsmöjligheter fick ganska stort utrymme i debatten. En elev undrade vad Jan Björklund tycker är poängen med skolan.
– Att alla ska få en så bra start i livet som möjligt och grundläggande allmänbildning. Men det måste också vara möjligt att få jobb efter skolan. Därför är det viktigt att alla lär sig läsa, skriva och räkna, läsa allmänbildande ämnen och också läsa främmande språk, säger Jan Björklund.
Han tar upp medieprogrammet och estiska utbildningar som exempel på utbildningar som lockat många men är svåra branscher att få jobb i.
– Det låter bra att tänka praktiskt istället för att det ska vara kul. Men man lär sig mycket bättre när det är roligt, det är bevisat, säger en av eleverna.
– Ja så är det. Varje år bedrivs ungefär 20-30 miljoner lektioner i Sverige. Det går inte att göra alla jätteroliga. Men duktiga lärare klarar av att göra undervisningen rolig. Det är därför vi tycker det är viktigt med en bra lärarutbildning och fortbildning, säger Jan Björklund.

Mer läsning

Annons