Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

På väg till Sundsvall – med våra sopor

/
  • Hans Nordell får lasta sin långtradare själv i Gräfsåsen. På en dryg timme lastar han drygt 30 ton.
  • Hans Nordell får lasta sin långtradare själv i Gräfsåsen. På en dryg timme lastar han drygt 30 ton.
  • Framme vid Korstaverket lossas soporna från Östersund. Det tar cirka 20 minuter per långtradare att tippa soporna i den stora inmatningsdammen. Foto: Jan Andersson
  • Innan färden mot Sundsvall tar hans Nordell en lunchmacka mitt bland soporna. ”Man blir van. Det är ingenting man tänker på”, säger han.
  • ”Jag gillar det här jobbet”, säger Hans Nordell. ”Det är som semester mot det arbete jag hade tidigare i skogen”.
  • Strax före Matfors är det chaufförsbyte. Hans Nordell, till vänster lämnar över till Mattias Lindell.
  • Tio långtradare i veckan går mellan Gräfsåsen till Korstaverket  i Sundsvall.

Tio gånger i veckan åker en långtradare från sopstationen i Gräfsåsen till Korstaverket utanför Sundsvall med brännbara sopor från hushållen i Östersunds kommun. Länstidningen fick följa soporna från lastning till lossning och samtidigt fick vi se det nya energiverket.

Annons

Vi kommer till Gräfsåsen utanför Östersund vid lunchtid och chauffören Hans Nordell från Matfors har redan börjat bli klar med lastningen av sin 24 meters långtradare som ska ta oss till Sundsvall.

– Jag får lasta bilen själv med traktorn och det brukar ta en dryg timme att få full last, säger Hans när han är klar.

Efteråt tar han tar en macka i bilen med soporna utanför fönstret. Kanske inte den trevligaste lunchmiljön, men Hans bekymrar sig inte.

– Man blir van, säger han och startar den 480 hästkrafter starka motorn i sin Mercedes.

Vid grinden i Gräfsåsen ska lasten vägas innan vi får fortsätta färden och den stora vågen visar att dagens lass väger 34 ton.

– Det är ovanligt lite, det brukar mest vara 35 och 36 ton säger han och kvitterar lasten.

På E 14 på väg mot Korstaverket så berättar Hans om sitt jobb och vad han tycker om att frakta sopor så långa sträckor efter vägarna.

– Tidigare jobbade jag i skogen som maskinförare. Det här jobbet är som semester i jämförelse. Samtidigt sitter man och funderar under körningarna om det är miljövänligt att transportera sopor på det här viset, men det skapar det ju jobb åt oss. Nu har ju de styrande bestämt att det ska vara så här så då är det bara upp till oss att köra.

Hans tycker inte att jämtarna är något vidare på att sortera sina sopor.

– Det vi hämtar här ska bara vara det hushållen har sorterat som brännbart, men dagligen så ligger det de mest skiftande föremål i soporna. Det mest märkliga jag hittat var en död ren bland påsarna. Undrar hur den hade hamnat där. Annars brukar jämtarna tro att bilbatterier, cyklar och annat metallskrot går utmärkt att elda.

Strax utanför Matfors svänger Hans in på en parkeringsficka och där står nästa chaufför, som ska byta av honom och väntar.

Nu är det Mattias Lindell från Sundsvall som sätter sig bakom ratten. Han säger också att det känns lite knasigt att transportera sopor efter vägarna.

– Från Östersund går det väl an. Men tänk på de sopor som kommer till Korsta från Norge, hur långt har de transporterats?

Mattias börjar prata om vägarna och han säger att vägunderhållet i och runt Östersund är rena katastrofen under vintern.

– De ansvariga borde åka ner till Sundsvall och lära sig hur gator och vägar ska skötas. I Östersund sandas det nästan ingenting och plogningen är lika dålig. Kör man så här stor bil blir det enorma problem när man fastnar i korsningarna på grund av att isen inte är borttagen.

Vi börjar närma oss Korstaverket och efter lossningen av soporna från Östersund ska Mattias fortsätta till Stockvik och lasta salt som han ska ta med sig till Alby, utanför Ånge, på vägen upp till Östersund.

– Jag kommer till Östersund vid tiotiden på kvällen och lastar ett nytt lass sopor som jag kör ner till åkeriet i Matfors. Där ställer jag bilen mitt i natten. På morgonen dyker nästa chaufför upp och lossar lasten i Korsta och fortsätter på nytt till Gräfsåsen. Så fortsätter det, dag efter dag.

Mer läsning

Annons