Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Överlastade fordon – en trafikfara

Antalet överlastade tunga fordon minskar, men fortfarande är en femtedel av fordonen, med en bruttovikt över 35 ton, överlastade.

Annons

Det visar mätningar som Vägverket gjort 2008.

En av de nationella mätplatserna var E 14 i höjd med Torvalla. Under sammanlagt sju dagar genomfördes mätningar på 2 950 fordon där. Av dem var drygt 24 procent överlastade. Det var en ökning av antalet överlastade fordon på nära 16 procent sedan 2007.

– Att köra med överlastade fordon är ett lagbrott och kan vara en trafikfara. Slitaget på vägarna ökar och därmed underhållsbehovet. Samtidigt har vi otillräckliga ekonomiska ramar till drift och underhåll, säger Ingemar Skogöö, Vägverkets generaldirektör.

För 2009 har verket fått 8,5 miljarder kronor för drift och underhåll, en halv miljard lägre än gällande plan.

– Det medför att Vägverket inte kan åtgärda vägarna i den omfattning som behövs. Detta innebär även ökade kostnader för såväl näringslivets transporter som för privatbilister, säger Ingemar Skogöö.

Liksom tidigare år har många av de överlastade fordonen rätt bruttovikt men lasten är felfördelad på flaket vilket gör att vissa axellaster blir högre än bestämmelserna tillåter, konstaterar Vägverket i resultatsammanställningen av mätningarna.

Varje år mäts axellaster och bruttovikter på ett trettiotal platser i landet. På hälften av de fjorton mätplatserna, som mätts varje år sedan 2004, visar mätresultaten 2008 på en minskning av överlaster jämfört mer året innan. I medeltal var cirka 23 procent av fordonen överlastade.

Mer läsning

Annons