Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Överbelastat mobilnät får taxibilarna att stå stilla

/
  • Det är mycket mobilnätsberoende teknikprylar i en taxibil; mobil, betalterminal och den stora skärmen som sköter all kontakt med trafikledningen.
  • Det här är vad Telia har byggt ut i Östersund hittills i år, enligt företagets hemsida. Där finns ännu ingen planerad utbyggnad för Östersund 2013, så frågan om när stan ska få 4G kvarstår. (Klicka på bilden för större format.)
  • Det är en tydlig trend med ökande datatrafik i mobilnäten. (Klicka för större format.)
  • De mobila bredbanden ökar med raketfart. (Klicka för större format.)
  • Per-Åke Pettersson, vd på Östersunds taxi, kräver en utbyggnad av kapaciteten på det mobila nätverket.

Trafikledningen på Taxi Östersund tappar kontakten med sina bilar, och chaufförerna kan ha svårt att få betalt för sina körningar med kort.

Telias hårt belastade mobilnät i Östersund med omnejd räcker inte längre till när datatrafiken bara ökar.

Annons

– Det här är ett välkänt problem för oss sedan några år. Trafikledningen har varit utslagen, och då står allt stilla, säger Per-Åke Pettersson, vd på Taxi Östersund.

– Vid överbelastning lägger basstationerna av, och då belastas de andra ännu mer. Vi får ringa och larma Telia att vi har tappat kontakten i ett speciellt område.

– För bara några år sedan hade vi andra system med fasta förbindelser, men nu bygger ju all vår kommunikation på mobil förbindelse. Infrastrukturen räcker inte till för våra behov längre, det har gått alldeles för fort.

– Det märkliga är att vi kör i hela länet, men har störst problem här i Östersund, och värst är det på flyget, säger Per-Åke Pettersson.

Har ni inte tagit upp era problem med Telia?

– Vi har provat att driva frågan, men vi är för små, och länet är också för litet. Vi har åtminstone större chans om vi är flera.

Taxi Östersund sitter med i det kommunala Näringslivsrådet med flera branscher representerade, och där har näringslivschefen Magnus Lindgren uppmärksammat frågan:

– Vi har fått en allvarlig signal från Svenskt Näringslivs årliga undersökning av kommunernas företagsklimat, en fråga om tele- och IT-nät.

– Där har Östersunds kommun fått genomgående väldigt bra betyg under många år, men i fjolårets undersökning blev det en tydlig dipp, säger Magnus Lindgren.

På Telia bekräftar Hans G Larsson, informationsansvarig, att belastningen på mobilmasterna har ökat kraftigt under de två senaste åren.

– Det är mycket troligt att det handlar om att kapaciteten inte räcker till, helt enkelt, säger han.

– De smarta mobilerna har skapat ett helt nytt beteende, vi använder dem på ett helt annat sätt och mycket mer. De skickar signaler fram och tillbaka i nätet mycket mer än äldre telefoner.

Vad gör ni åt problemen med kapaciteten?

– Alla smarta mobiler använder 3G-nätet, och det räcker inte till. För att lösa detta bygger vi ut kapaciteten i 3G-nätet, och i Östersund bygger vi också ut 4G-nätet för att flytta datatrafiken dit.

Kan inte en mobilabonnent hävda att ni inte levererar vad man betalar för?

– När det gäller fiber, bredband och fast telefoni på en fast adress kan vi garantera tillgängligheten, men inte när det gäller mobilabonnemang.

– Här hemma vill kunden naturligtvis använda sin mobil där man bor och befinner sig, men vi kan aldrig garantera det. När vi pratar täckning så är det utomhus, inomhus kan vi aldrig garantera täckning.

– Däremot är självklart frågan viktig, och det har att göra med kundens förväntan. Vi vill inte lova mer än vi kan hålla. Det är sådant vi tittar på i vår marknadsföring och försäljning.

– Kunderna ska absolut inte känna sig lurade, säger Hans G Larsson.

Mer läsning

Annons