Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Östersund och Sundsvall siktar på ny stor biogasanläggning

/
  • Karin Thomasson och Mattias Goldman har stakat ut vägen för hur Östersund åter ska bli bäst på miljöbilar. Foto: Lars-Eje Lyrefelt

Intresset för miljöbilar gör att Östersund och Sundsvall planerar för en ny större biogasanläggning i regionen.

Annons

Var det nya tankstället för biogasbilar ska ligga återstår att se.

– Det kommer att byggas en större anläggning i regionen någonstans. Östersund ligger strategiskt bra till i riktning mot Norge, tycker kommunalrådet Karin Thomasson.

I Göviken finns den enda macken i regionen för bilar som drivs med biogas.

– Produktionen i Göviken räcker till 350 fordon och i dag tankar cirka 180 stycken där, säger Anna Sörensson, samordnare för kommunens satsning på grön trafik i Östersund.

Ökningen av biogasbilar har varit större än förväntat, sedan biogasmacken i Göviken invigdes för några år sedan.

– Det är brist på råvara för biogas. Vi tittar på det här och var en större anläggning ska ligga tillsammans med Sundsvall. I dag köper dom biogas av oss, säger Karin Thomasson.

Östersund ligger i toppen när det handlar om kommunernas miljöbilsarbete, med nio stjärnor av tio möjliga.

Göteborg har glidit förbi och innehar numera förstaplatsen.

För att Östersund ska återta topplatsen behöver kommunen ha fler miljöbilar och ställa tuffare krav vid upphandling av transporter.

I Göteborg är miljöbilsandelen 82 procent och i Östersunds kommun är hälften av bilarna miljöbilar.

– Vi antar utmaningen att Östersund ska återta förstaplatsen, säger Karin Thomasson.

– Nu köper vi bara in miljöbilar i samband med att kommunens fordon byts ut men vi kan ställa tuffare krav vid upphandling av transporter.

Vid en pressträff i går medverkade miljöbilsexperten Mattias Goldman, styrelseledamot i Gröna bilister som fortlöpande granskar miljöbilsarbetet i 100 kommuner.

– I svensk klimatpåverkan är trafiken den största enskilda källan och kommunerna har en central roll i omställningen, säger Mattias Goldman.

– Genom att de köper in tillräckligt många miljöbilar skapas tillräckligt underlag för mackar med biogas.

Mer läsning

Annons