Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Östbergets ravin hindrar sammanhängande backar

/
  • ”Här kommer avstigningen för liften vara”, säger Anneli Frid om de nyavverkade nedfarterna i Ladängen. Foto: Henrik Flygare
  • Anneli Frid är projektledare för nya nedfarterna i Ladängen.Foto: Henrik Flygare
  • Problemet med den cirka 250 meter långa ravinen måste lösas innan skidåkare kan ta sig mellan nedfarterna på Östberget. Anneli Frid, bygg och projektering, Östersunds kommun, arbetar med att ta fram olika förslag.

Backarna i Ladängen och Gustavsberg ska knytas samman på toppen av Östberget till en sammanhängande skidanläggning. Men det råder en lång diskussion om hur detta ska genomföras. Problemet: En ravin.

Annons

Avverkningen i Ladängen är klar och allt går enligt tidsplanen. Nästa säsong ska de nya skidbackarna vara i bruk, berättar Anneli Frid, bygg och projektering, Östersunds kommun. Men det kan dröja innan skidåkare kan ta sig mellan nedfarterna i Ladängen och i Gustavsberg. Först måste det fattas ett politiskt beslut i ravinfrågan.

Området där backarna ska lappas ihop korsas av en ravin. Vissa förespråkar en fyllnad av ravinen medan andra tycker att det är en drastisk lösning.

– Vissa som vandrar i ravinen förespråkar en bro, säger Anneli Frid.

I översiktsplanen för Östberget fanns först fyra förslag på lösningar: En bro byggs, ravinen fylls igen med en tunnel för passage, ravinen fylls igen helt och passerande får korsa skidspåret, en separat lift för dubbelriktad trafik över ravinen.

– Ravinen är cirka 250 meter lång. Om den ska fyllas handlar det om drygt 30 meter. Sedan kan de fylla ut ännu mera med snö, säger Anneli Frid.

Men miljö- och samhällsnämnden har beslutat att ta bort alternativet ur detaljplanen, med hänsyn till den anrika naturmiljön.

– Det har blivit en stor fråga. Krävs en bro kommer det att behövas mer pengar, eftersom det är en dyr lösning, säger Anneli Frid.

Martin Ekegerd, ordförande för Östersund-Frösö Slalomklubb, anser att det behövs en bred överfart för att skidåkare ska kunna ta sig obehindrat mellan nedfarterna.

– Tittar jag från vårt perspektiv är en igenfyllnad det bästa alternativet. Du får en bättre funktion och en lösning till ett bättre pris. Det viktiga är att skidåkare kan ta sig i båda riktningarna utan att krocka i mitten, säger han.

Detaljplanen ska godkännas av kommunfullmäktige i mars.

Mer läsning

Annons