Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Oro i länet för att halka efter i kampen om nya vägmiljoner

/
  • Arbetet med att få loss pengar till vägbyggen de kommande elva åren finslipas den närmaste tiden. Bilden visar ombyggnaden av ökända svartvägen mellan Revsund och Våle i januari.  Foto: Ingvar Ericsson

Kampen om pengar till nya vägsatsningar i länet under 2010-2021 går in mot slutvarvet. I basalternativet har länsstyrelsen 477 miljoner att fördela.

Annons

Från flera kommuner framhålls att summan är alldeles för liten för att täcka behoven av bättre infrastruktur.

Det framgår av remissvaren till länsstyrelsen som efter att ha synat dessa skickar vägtransportplanen till regeringen senare höst.

För basalternativet 477 miljoner föreslås 18 vägprojekt, 23 gång- och cykelvägar samt 43 miljoner till potter som får disponeras efterhand.

Det finns en klart uttalad oro för att pengarna inte räcker på långa vägar, för de elva år som planen omfattar. Det framgår av många svar.

– Det är genomgående så. Grunden för oron är att de listade behoven i kommunerna är så långt mycket större än den preliminärt tilldelade ramen. Den skillnaden oroar man sig över, säger Assar Adolfsson på länsstyrelsen som jobbar med länstransportplanen.

– Dessutom oroar man sig över att vi inte ens får 447 miljoner enligt basalternativet. I förra omgången fick vi bara cirka 80 procent. Alla är vi överens om att det rimliga för Jämtlands del är att vi får alternativet som innebär plus 25-procent i stället, säger Assar Adolfsson.

I bästa fall blir det i så fall 596 miljoner och i sämsta alternativet under 360 miljoner.

Kan länsstyrelsen argumentera för att förstärka de ekonomiska ramarna i Jämtland?

– Inför det dokument som ska lämnas till regeringen försöker vi ge ett antal motiv till varför vi ska ha plus 25-procentalternativet.

– Där är turismen en av orsakerna. Den andra är helt enkelt att vi har Sveriges femte största statliga vägnät. Då kan vi inte få Sveriges sämsta tilldelning om vi hårddrar det hela. Den frågan kommer vi att försöka formulera oss kring, säger Assar Adolfsson.

Landstinget framhåller att turismens betydelse för den regionala utvecklingen inte till någon del beaktas i de samhällsekonomiska kalkylmodeller som nu används för att värdera länets transportnät.

– Vilket är en mycket allvarlig brist för ett län som Jämtland, framhåller landstingsrådet Robert Uitto i ett remissyttrande.

Åres kommunchef Per-Eric Magnusson konstaterar att länstransportplanen inte möter de stora trafikflöden som tillväxten i besöks- och skogsnäringarna innebär.

Kommunerna har i första hand synpunkter på prioriteringar som länsstyrelsen gjort och lyfter i vissa fall upp vägar på listan som de anser är angelägna för egen del.

Vid sidan om investeringarna disponerar Vägverket pengar för underhåll och bärighetsåtgärder med 660 miljoner under tolv år.

Mer läsning

Annons