Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Öppnade för samtal om satsning på utveckling i Östersund

/
  • Fokus ligger på säkerhet och miljöverksamhet när det gäller vad som kan förläggas till Östersund. Mittuniversitet och VTC blir ett kompetenscentrum. Per Åsling lanserade förslaget på Frösön till Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö, till vänster. Foto: Håkan Luthman
  • Enligt Ingemar Skogö har Vägverket ”fortsatt stora hål att stoppa i ett eftersatt underhåll”. Han öppnade också för samtal om forskning och utveckling i Östersund.
  • Plogar och sandspridare tilldrar sig ett stort intresse från folk i branschen som är samlade på Frösön i dagarna. Foto: Håkan Luthman
  • En ny metod som bygger på sandning med hetvatten biter sig fast på vägbanan och demonstrerades  i samband med mässan.  Foto: Håkan Luthman
  • Infrastrukturminister Åsa Torstensson förklarade på mässan att det nyligen blivit klart med 640 miljoner extra till underhåll på vägsidan de kommande tre åren.
  • En och annan plogbil från förr finns också att beskåda på mässan Nordicway.
  • Fokus ligger på säkerhet och miljöverksamhet när det gäller vad som kan förläggas till Östersund. Mittuniversitet och VTC blir ett kompetenscentrum. Per Åsling lanserade förslaget på Frösön till Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö, till vänster. Foto: Håkan Luthman
  • Branschfolk inom vägunderhåll är samlade tillsammans med norska kollegor på Frösön för att utbyta erfarenheter.

Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö öppnar dörren för möjligheten att Mittuniversitetet i Östersund blir centrum för forskning och utveckling i samband med utveckling av vägunderhåll.

Annons

En mässa om vägunderhåll och vinterväghållning pågår på Frösö Park, före detta F 4. Mycket branschfolk är på plats för att utbyta erfarenheter.

Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö gjorde klart att man har för avsikt att bli världsmästare i drift och underhåll.

Men vägen dit är lång och man har väldigt mycket kvar, tillade han också.

Under en paneldebatt i går tog riksdagsman Per Åsling, c, upp tråden:

– Det är bra att Vägverket är lite kaxiga och säger att man ska bli världsbäst.

– Men det är också viktigt att ta tillvara på aktörer som VTC i Östersund och den regionala kompetensen, enligt Per Åsling.

Som riksdagsman sade han sig kunna förstå Vägverkets övergripande målsättning och planer där säkerheten på vägarna och miljön måste vara i fokus.

Men Åsling upplever Vägverket som betydligt suddigare i egenskap av företagare.

– I min roll som styrelseledamot i Mählers förstår jag inte Vägverket.

Enligt Per Åsling måste Vägverkets satsningar på utveckling kopplas ihop med operatörer och tillverkare. Han konstaterade också att en begränsande faktor hos företag som jobbar med teknikutveckling är ekonomiska resurser.

– Mer av Vägverkets forskning och utvecklingsresurser ska ut på företagen.

– Och Mittuniversitetet är väl rustat för att hantera forsknings- och utvecklingsresurser, fortsatte Per Åsling.

Han konstaterade att Vägverket sitter på pengarna, men det vore rimligt om halva summan disponerades av företag och andra som mer konkret sysslar med frågorna.

Ingemar Skogö höll med Per Åsling om behovet av att koppla ihop det här med konkreta saker.

Per Åsling tolkade Ingemar Skogös fortsatta svar som ett löfte om att Vägverket har intresse av att bygga upp en kompetens i Östersund. Så långt ville inte Ingemar Skog sträcka sig.

– Vi kan prata om det, svarade Ingemar Skogö och det blev ett handslag med Per Åsling uppe på podiet om den tolkningen.

Mer läsning

Annons