Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Olyckskorsningar får rondeller om först fem år

Rondeller är den lösning som de flesta vill ha för att åtgärda problemen med de olycksdrabbade korsningarna på Vallaleden.

Annons

Det står klart av remissinstansernas svar på den förstudie Vägverket gjort.

I förstudien lutar det åt att rondeller är lämpligast för att minsta olyckorna. Planskilda korsningar blir för dyra att bygga.

Vallaleden-Vallsundsbron samt korsningen Vallaleden-Fröjavägen-Önevägen har tre gånger så många olyckor som man har anledning att räkna med, enligt Vägverket.

En lösning med ombyggnad till rondeller i båda korsningarna förordas av Länstrafiken och NTF.

Länsstyrelsen anser att studien är ett bra underlag för fortsatt arbete, men några åtgärder finns inte medtagna i länstransportplanen som sträcker sig fram till 2015. Först i nästa plan som sträcker sig fram till 2021 finns olyckskorsningarna med i diskussionen.

Sveriges åkeriföretag norr bedömer att samtliga förslag innebär en försämring för den tunga trafiken.

Blir det rondeller måste dessa dimensioneras för tung trafik, framhåller åkarna. De ser en del problem vintertid för lastfordon i rondellerna, eftersom vägsträckningen lutar.

Som LT tidigare skrivit visar de polisrapporterade olyckorna att personskador förekommit i samband med 50 krockar under en femårsperiod.

Mer läsning

Annons