Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nytt vägmärke ska göra det säkrare för cyklister

/

Många cyklister skadas svårt och omkommer i trafiken varje år. Nu föreslår Transportstyrelsen nya regler, bland annat ett nytt vägmärke för cykelöverfart.

Annons

Mellan 2003 och 2007 omkom 159 cyklister i Sverige och mer än 15000 skadades så svårt att de behövde vård på sjukhus i minst ett dygn. En rapport från Statens institut för kommunikationsanalys, från förra året, visar att det under 2007 var ungefär fem gånger så farligt att cykla eller gå som att åka bil.

Cirka 70 procent av de cyklande omkommer vid kollision med bil eller annat motorfordon. Farliga platser är just platser där cykelbanan korsar en körbana.

Transportstyrelsen har nyligen gjort en översyn av trafikreglerna vid cykelöverfarter och på cykelbanor. Översynen har gjorts efter önskemål från kommuner och trafikantorganisationer som anser att gällande trafikregler är otydliga.

Transportstyrelsen har kommit fram till att det måste bli en mer enhetlig och tydlig reglering av trafik i korsningspunkter mellan körbana och cykelöverfart.

I rapporten konstaterar Transportsyrelsen att nuvarande trafikregler för obevakade cykelöverfarter är svåra att kommunicera till trafikanterna. ”Förare på körbanan har varit tvungna att bete sig på olika sätt gentemot cyklande och förare av moped klass II beroende på om det är i sväng i korsning eller på en sträcka. Cyklande och förare av moped klass II har haft svårt att kunna förutse hur fordonsförare på körbanan kan förväntas bete sig när de närmar sig en cykelöverfart”, står det bland annat i rapporten.

I rapporten föreslås ändring av de gällande reglerna. Förslagen innebär att en cyklist eller mopedförare alltid kan utgå ifrån att den har väjningsplikt när den kommer in på en väg från en cykelbana och det inte finns en cykelöverfart. Om det finns en cykelöverfart har cyklisten eller mopedisten inte väjningsplikt. Men de ska sakta ner och ta hänsyn till avståndet och hastigheten hos de fordon som närmar sig överfarten.

De nya regler som föreslås innebär också att cykelöverfarter endast kan skapas genom lokala trafikföreskrifter och att de märks ut med vägmarkering och vägmärke. Det innebär också att en del av en väg ska kunna bli cykelöverfart bara om den är bevakad eller har en utformning som gör att det är inte är lämpligt att köra fordon där fortare än 30 kilometer i timmen.

Christine Larsson, 46, pluggar till sjuksköterska

Hon använder inte cykelhjälm och har aldrig varit med om någon incident på cykel.

– Jag vet att det är ren dumhet att inte använda hjälm. Men jag kliver av cykeln och går varje gång jag ska korsa ett övergångsställe eller en gångväg.

Som bilist tycker Christine Larsson att det kan vara svårt med cyklister.

– Många kör bara rakt ut vid övergångsställen utan att se sig för.

Bernt Grelsson, 65, pensionär

Bernt Grelsson motionerar mycket på cykel och använder alltid hjälm. Han anser själv att han cyklar trafiksäkert. Bilarna däremot kör inte alltid som de ska.

– Det har hänt att jag har svängt ut i en rondell vid grönt ljus och fått tvärnita för bilar som svänger ut rakt framför, mig men jag har aldrig blivit skadad.

Mer läsning

Annons