Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nya Rot-avdraget skapar problem för småföretagare

/
  • Till sommaren är det tänkt att rutinerna kring skatteavdragen för Rut- och Rot-tjänster ska ändras. Företagarna själva får nu hantera det och ligga ute med pengar när kunden faktureras halva arbetskostnaden. Det ställer till det för småföretagare som Ingela Burman. ”Det här kan innebära att jag lägger ned mitt städföretag”, säger hon. Foto: Håkan Luthman

Regelverket kring hushållsnära tjänster och Rot-avdragen ändras i sommar. Nu slipper kunderna göra avdragen. Företagarna får själva sköta den biten – något som riskerar stjälpa vissa bolag. – Går förslaget igenom kan jag behöva lägga ned min verksamhet, säger Ingela Burman som driver städfirma.

Annons

Ingela Burman startade sitt städföretag 1993. Det tog ungefär ett år, sedan hade hon byggt upp en lagom stor kundkrets för vad hon anser att hon själv hinner med. Några planer på att låta verksamheten växa har aldrig funnits.

– Jag har mellan 20–25 privatpersoner som jag är och städar hos. Jag har en liten väntelista, men det är sällan det händer så mycket.

Faktureringen och bokföringen sköter hon själv varje månad. Också det är precis så hon tycker att hon mäktar med det på egen hand, trots att hon inte är särskilt road av pappersarbete.

Det var genom hennes kunder som Ingela nu under vintern blev varse den regelförändring som väntar i sommar kring hur skatteavdraget ska administreras. Tidigare har kunderna själva skött det när de deklarerar. Men efter ett förslag som väntas beslutas i riksdagen nu i maj ligger det ansvaret på företagaren.

– Är jag ensam i Sverige om att tycka att det här är bökigt? undrar Ingela.

– För mig handlar det om att vilja fortsätta med verksamheten, och går det här förslaget igenom kanske jag lägger ned verksamheten, säger hon.

Den tid och ansträngning det innebär att administrera och ligga ute med de pengar som skatteavdragen motsvarar anser hon inte når upp till viljan att fortsätta.

– Frustrationen att behöva kämpa med papper på den nivån förtar det roliga med jobbet. Det som kunden behövt göra en gång om året när de deklarerar behöver jag nu göra för cirka 20 kunder en gång i månaden, säger Ingela Burman.

– På skatteverket säger de att det ska ta högst tio handläggningsdagar när jag söker skatteavdragen, men hittar de något felaktigt får jag inte ut dem Då måste jag på nytt vända mig till kunden för att få ut betalningen för städningen.

Att leja bort faktureringsbiten ser Ingela inte som ett alternativ heller. Då skulle hon behöva öka på priset hon tar ut av kunderna.

– Det skulle inte kännas bra, säger hon.

– Jag tycker också att det är positivt med avdrag för de här tjänsterna, och det är roligt när det innebär mer kunder. Men det här känns som lite fel väg att få fart på det, sammanfattar hon.

Mer läsning

Annons