Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nya grepp ska locka flera att besöka Östersund

/
  • Ett samarbete mellan fastighetsägare, kommunen och handlare visionerar om att skapa Sveriges mest attraktiva stadskärna inom fem år. Nyckeln till detta är samverkan över alla gränser. Foto: Jan Andersson

Visionen är att skapa Sveriges mest attraktiva stadskärna inom fem år. Vägen dit går genom uthålligt samarbete mellan fastighetsägare, kommunen och handlare i nybildade föreningen City Östersund.

Annons

Östersund har halkat efter i försäljning till Sundsvall och besökare efterfrågar förnyelse, visar en omfattande utredning.

En bild av arbetet med att utveckla stan och komma igen gavs på Plaza Hotell i Östersund i går kväll.

– Nyckeln till alltihop är samverkan över alla gränser. Nu har vi en bra organisation där det har brustit tidigare, säger Lennart Ögren, ordförande i nybildade City Östersund.

Han konstaterar att en strävan är att förbättra upplevelsesidan. Alla har vinster att hämta om det lyckas. Genom åren har lanseringen av det här spretat. Olika grupperingar jobbar med olika frågor.

– Tillsammans ska vi marknadsföra Östersund. Även saker utanför stan är attraktioner för besökare och måste lyftas fram, säger Lennart Ögren.

– Mer samarbete om Gregoriemarknaden är ett annat aktuellt område, enligt Rickard Hallström, cityledare.

I mars flyttar den för första gången ner i anslutning till Vinterstadens aktiviteter.

– Det blir också ett test på om det är rätt plats för marknaden jämfört med torget, säger Rickard Hallström.

Östersunds kommun har siktet inställt på 70 000 invånare om 11 år. Det förutsätter en spännande, attraktiv stad och många utvecklingsområden uppges vara identifierade för att nå dit.

Mer läsning

Annons