Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ny rapport: Sand minskar allvarliga olyckor

/
  • Varm fuktig sand istället för salt skulle minska de allvarligaste olyckorna, enligt en ny forskningsrapport.

En ny forskningsrapport visar att vägsalt helt och hållet bör ersättas med sandning i stora delar av Norrland. Skulle saltet ersättas med varm fuktig sand så skulle de allvarligaste olyckorna minska enligt rapporten.

Annons

Frågan om salt eller inte salt på våra norrländska vägar väcker ofta heta känslor. Hur många allvarliga olyckor kan undvikas med salt i stället för sand och vad kostar egentligen saltningen av våra vägar om man räknar med ökade rostangrepp på våra bilar?

En ny forskningsrapport från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, verkar ge saltmotståndarna vatten på sin kvarn.

Forskningsrapporten har jämfört olycksstatistiken i olika klimatzoner i Sverige och kopplat den till statistik för vinterväghållningen. En slutsats i rapporten är att Norrbottens och Västerbottens län inte alls bör använda salt under de kallaste vintermånaderna.

Enligt en uträkning i rapporten så bör salt inte användas under månader där temperaturen understiger minus 8 grader mer än 20 procent av tiden.

– Vägverket använder speciella temperaturregler för när de ska salta eller sanda. Men i den här rapporten hårdras det ju till att man inte alls bör sanda om temperaturerna under en viss årstid är låga, säger Gudrun Öberg som arbetar som forskningsledare på VTI.

I stället för salt rekommenderas i rapporten så kallad varmbefuktad sand. Med andra ord sand som hettats upp innan den sprids så att den fastnar i vägbanan. Den här metoden beräknas alltså ge färre allvarliga olyckor än saltning i kallt klimat men är samtidigt inte så mycket dyrare än traditionell sandning.

Mer läsning

Annons