Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu kan olyckskorsningen åtgärdas

/

Olyckskorsningen Vallaleden-Önevägen ska åtgärdas med de nya vägpengarna.

Annons

Korsningen är högt prioriterad och ryms inom ramen för de 447 miljoner som regeringen ger grönt ljus för i propositionen.

– Under tisdagen hade vi ett möte med Vägverket om att fixa till den här korsningen. Inget är klart men det diskuteras om vi kan klämma fram pengarna under 2010, säger Jan Molde på länsstyrelsen.

Vägverket jobbar med en rondellösning. Korsningen Vallaleden-Vallsundsbron kan komma att åtgärdas senare.

I år ser det nämligen ut som om det blir väldigt magert med pengar, främst på grund av att statens lån för bygget av Åretunneln ska betalas tillbaka.

Jan Molde bedömer att det blir fart på vägbyggandet i länet först om cirka två år. Länsstyrelsen har föreslagit 18 vägprojekt, 23 gång- och cykelvägar samt 43 miljoner till potter som får disponeras efterhand.

• Väg 321 mellan Svenstavik och Mattmar är ett av vägbyggena på listan. 321:an används av många turister söderifrån som kör den vägen till Åre och Västjämtland.

• Sträckan Rätan- Utombergsvallarna, väg 315, är ett annat projekt med hög prioritet.

I den nationella planen som löper under samma period tycks inte en ny sträckning av E 14, mellan Brunflo-Pilgrimstad, finnas med.

– Vi hade hoppats få med den nya vägen under den här planperioden men det har vi inte lyckats med, säger Jan Molde.

– Förbifarten från rondellen i Brunflo till Optand finns däremot med i nationella planen.

• Går det att göra något åt sträckan Brunflo-Pilgrimstad ändå?

– Tillsammans med Vägverket håller vi på och tittar på om det går att få bort de värsta fällorna på den där delen av E 14 och finansiera det på något annat sätt.

– Det finns delar av 45:an också som inte är bra, mellan Ytterhogdal och Rätan. Den finns inte heller med i nationella planen och det är tråkigt, konstaterar Jan Molde.

Mer läsning

Annons