Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu går X2000 som tåget igen

Ett möte i Östersund. Det gjorde att SJ hittade en lösning för trafiken med X2000.

Annons

I SJ:s stora huvudkontor i Stockholm finns mängder av konferensrum.
De har ofta namn efter de orter där SJ har haft stationer.
Hallsberg. Flen. Boden.
Under tisdagen samlades SJ:s trafikexperter för ett stormöte. Och som en tillfällighet kom vändningen för Jämtlandstrafiken i ett konferensrum som hette - Östersund.
– Vi insåg att det här med bussar det var ingen bra lösning. Vi kände att man måste hitta en lösning helt enkelt, säger Ulf Wallin, biträdande presschef som var med under mötet.
Han går inte in på detaljer.
– Men det krävdes ett jäkla pusslande, säger Ulf Wallin.
Resultatet är att från onsdag kommer det X2000 som går från Östersund på morgonen och återvänder på kvällen att vara tillbaka i trafik.
Anledningen till att X2000-tågen drabbas när kylan slår till ordentligt är att de har elektronik som är känslig för kyla. Det problemet finns inte med de äldre tågen.
– Våra Intercity-tåg är från 1980-talet. De är driftsäkrare. I X2000 är det mer elektronik som kan pajja, säger Ulf Wallin.

Mer läsning

Annons