Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Norsk minister: Satsa på Meråkerbanan

Sverige och Norges transportministrar vill utveckla arbetet med Meråkerbanan. Jernbaneverket och Banverket ska fördjupa sitt samarbete och se över vad som krävs för att elektrifiera Meråkerbanan. Det framkom vid ministermötet i Trondheim i går, måndag.

Annons

Under måndagen träffades norska infrastrukturministern Liv Signe Navarsete och svenska infrastrukturministern Åsa Torstensson för att diskutera Meråkerbanans framtid. Mötets hölls efter initiativ från Mittnordenkommittén och de diskuterade bland annat elektrifieringen av Meråkerbanan mellan Trondheim och Storlien.

På plats från länet fanns landstingsrådet Harriet Jorderud (S) och landshövdingen Britt Bohlin.

– Det har varit ett bra möte och vi har fått fram vårt budskap, som är att järnvägsförbindelsen har stor betydelse för både person- och godstrafik. Det är också viktigt att få banan elektrifierad ur miljöhänsyn, säger Harriet Jorderud.

Vid gårdagens möte framkom att båda ministrarna vill intensifiera arbetet för att bedriva effektiva och hållbara transporter på järnvägen i Mittnorden. Målet är att Jernbaneverket och Banverket ska fördjupa sitt samarbete och se över vilka initiativ som krävs för att skapa bra förutsättningar för banan mellan Trondheim och Östersund.

Harriet Jorderud och Britt Bohlin deltog vid ministermötet för att framhålla hur viktig denna fråga är. Harriet Jorderud menar att elektrifiering skulle göra person- och godstransporterna på järnvägen inom mittnorderegionen effektivare och miljövänligare. Hon fick dock inget klart besked vid gårdagens möte om när Meråkerbanan kan tänkas övergå till el.

– Det är svårt att säga men det vi fick veta var att arbetet ska fortsätta.

Stortinget har redan valt att prioritera projektet i sin nya infrastruktursatsning och Harriet Jorderud hoppas att el på Meråkerbanan snart kan bli verklighet.

– De har redan tagit beslut att utreda frågan. Jag hoppas att de kan ta ett beslut fort eftersom både vi på svenska sidan och de på norska sidan håller på att upphandla fordon, säger hon.

Om två år ska det köras nya tåg på den svenska sida och förhoppningen är att de ska kunna köras med samma tåg hela banan.

– Vi vill slippa byta från elfordon till dieselfordon vid gränsen.

Mer läsning

Annons