Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nextjet startar Stockholmsflyg från Frösön

/
  • Nextjet startar flygtrafik mellan flygplatsen på Frösön och Bromma den 26 januari. Foto: nextjet

Konkurrensen om flygtrafiken mellan Östersund och Stockholm blir allt hårdare. Nu blandar sig Nextjet in i leken och startar i januari en flyglinje mellan Frösön och Bromma.

Annons
Tidigare i veckan berättade representanter för bolaget Sverigeflyg att företaget hade långt gångna planer på att starta trafik mellan Frösön och Arlanda. Som ett svar på Sverigeflygs planer kom konkurrenten Nextjet i går med information om att bolaget redan har alla pusselbitar klara för att starta flygturer mellan Åre Östersund flygplats och Bromma den 26 januari.
Anledningen till att flera nya aktörer vill börja flyga mellan Östersund och Stockholm är att SAS sedan i somras det enda bolaget som trafikerar sträckan. Nextjet menar att det borde finnas utrymme att hitta resenärer som vill flyga direkt till Bromma i stället för till Arlanda.
Sverigeflyg resonerar på ett liknande sätt och menar att konkurrensen i dagsläget är svag eftersom SAS är ensamt om trafiken till och från Stockholm.
Eftersom Nextjet redan i dag flyger norrut från Åre Östersund flygplats så är steget inte så stort att utöka med en ytterligare en flyglinje söderut menar företagets vd Magnus Ivarsson.
– Vi tror mycket på det här och är redan etablerade i östersund och kan därför binda ihop trafiken mellan Stockholm och Luleå på ett bra sätt.
Nextjet driver i dag ett antal flyglinjer i Norrland. Bland annat trafikerar bolaget sträckan mellan Östersund och Luleå via Umeå men också sträckan mellan Sveg och Arlanda via Mora. Magnus Ivarsson berättar att Nextjets tanke är att sätta in fyra turer till och från Östersund i januari. Flygplanen som ska användas har plats för upp till 36 passagerare.
Att Nextjet nu går in och etablerar en linje innebär att två bolag ligger i startgroparna för trafik mellan Östersund och Stockholm. Sverigeflygs styrelseordförande, Pigge Werkelin, berättar att Nextjets inblandning inte avskräcker.
– Vi har allt färdigt och det är i princip klart för att dra igång. Vi vill ha ett tiotal lokala delägare och nu är det bara fyra som saknas.
Han anser att det egna bolagets affärsidé är stabil och tror inte att Nextjet kan konkurrera ut Sverigeflyg på sträckan.
– Jag tror vi har lite olika affärsidéer från början. Vi går in och skapar ett lokalt flygbolag med förankring i regionen och tänker långsiktigt. Många andra går in och testar om det går att driva flygtrafik från en ort och drar sig sedan tillbaka om det inte fungerar.

Mer läsning

Annons