Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nätkamp mellan Birger och Hälge ska locka turister

/
  • Storsjöodjuret Birger och älgen Hälge gör upp om vem som ska vara officiell maskot i en reklamsnutt.Foto: Rogier Heijning

En kamp mellan storsjöodjuret Birger och älgen Hälge som sänds som en reklamsnutt. Så ska holländare lockas till de jämtländska fjällen.

Annons
Holländare har de senaste åren varit en betydande turistgrupp i länet och därför satsar nu flera aktörer tillsammans på att locka hit ännu fler.
Turistbyrån i Östersund, Skistar, Jämtland-Härjedalen Turism, Visit Sweden och Luftfartsverket har gått ihop om en modern reklamkampanj där storsjöodjuret Birger och älgen Hälge gör upp om vem som ska vara officiell maskot.
Och det är inte fråga om en tv-, radio- eller tidningsreklam. Det är i stället så kallade mockumentärer, små korta filmklipp som visas på nätet. Tanken med dem är att de ska bli så populära bland internetsurfarna, så att surfarna tipsar varandra.
- Det här är en viktig satsning som vi har stora förhoppningar på. Upplägget för kampanjen känns modernt och ligger helt rätt i tiden.
- Det handlar om att få spridning i sociala medier och alltså inte om traditionell tv-reklam. Det ska bli spännande att se resultatet säger, Linda Wasell pr- och informationsansvarig hos SkiStar i Åre.
Det är en holländsk reklambyrå som tagit fram konceptet. Efter att ha genomfört marknadsundersökning vet de vad som roar deras landsmän.

Mer läsning

Annons