Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nätförsäljare av elektronik får skarp kritik

Mängder av problem och brister till nackdel för konsumenterna.

Det avslöjas i en stor undersökning av webbplatser som erbjuder mobiltelefoner, kameror, dataspelsutrustning och annan elektronik avslöjar

Annons

EU-kommissionens stora undersökning av 369 webbplatser visar att 55 procent har oriktig information om köparnas rättigheter, det slutliga priset på varan eller kontaktuppgifter till säljaren.

Undersökningen täcker bland annat de 200 största Internetförsäljarna av elektroniska varor och även 100 webbplatser som fått särskilda klagomål.

I Sverige har 16 webbplatser undersökts, av dessa har 13 flaggats som problematiska.

De webbplatser som undersökningen visar har felaktig information, eller saknar viktig upplysning till köparna, kommer nu att kontaktas av nationella myndigheter.

I Sverige är det Konsumentverket som kommer att agera. Företagen får förklara sin syn på saken och åtgärda problemen, annars kan det leda till en rättslig prövning.

EU-kommissionären Meglena Kuneva framhåller i ett pressmeddelande att handel över gränserna ökar konkurrensen och möjligheten till jämförelse.

Men när det gäller elektronikvaror har så mycket klagomål förekommit att det ledde till en stor undersökning från EU-kommissionen som genomfördes i maj.

Konsumentmyndigheterna ska presentera resultatet av sitt arbete för att komma tillrätta med problemen i mitten av nästa år.

Mer läsning

Annons