Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Miun-rektor sågar kritisk undersökning

/

Riksrevisionen har jämfört hur olika lärosäten använder sina resurser.

Enligt den kan Mittuniversitetet bli effektivare. Men rektor Anders Söderholm är skeptisk.

– Undersökningen säger inget. Den jämför äpplen med päron, säger han.

Annons

I Riksrevisionens undersökning jämför de lärosätena på framförallt tre olika områden. Antal högskolepoäng som tas, forskningen som bedrivs och antal licentiat- och doktorsexamen som utfärdas. Jämförelsen visar i slutändan vilket lärosäte som har åstadkommit mest med minst resurser.

Men enligt Mittuniversitetets rektor Anders Söderholm säger en sådan jämförelse ingenting.

– Du får en tabell med siffror i men det gör ju inte att den blir användbar, säger han.

Christian Andersson har varit projektledare för undersökningen. Han är av en annan uppfattning.

– Man kan absolut jämföra så här. Det är en väletablerad metod som används internationellt, säger han.

Enligt undersökningen finns det tre olika tendenser som påverkar vilka skolor som är effektivast. De lärosäten som har få utbildningsområden lyckas bättre, medan de som har mycket distansutbildningar och mycket fristående kurser inte lyckas använda sina resurser lika väl.

– Om alla lärosäten skulle följa de resultaten skulle alla skolor flytta till Stockholm, bara ha programstudenter och bara ett fåtal olika program, säger Anders Söderholm.

Att arbeta med att utnyttja resurserna effektivt tycker Anders Söderholm att Mittuniversitetet redan gör.

– Det ligger i allt vi gör. Vårt uppdrag är att ha program som är attraktiva och har hög kvalitet, säger han.

Skolan har utformat arbetet att nå hög kvalitet med få resurser i två steg.

– Först att mäter vi hur det går inom utbildning och forskning, alltså hur vi ligger till idag. Sedan arbetar vi med hur vi ska forma framtiden, säger Anders Söderholm.

Mer läsning

Annons