Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mittuniversitetets studenter – sämst i Sverige

/
  • Enligt Högskoleverkets rapport presterar Mittuniversitetets studenter sämst i landet. (Klicka för större bild) Grafik: Kjell Nilsson-Mäki

Var tredje student på Mittuniversitetet klarar inte sin kurs. Det är det sämsta resultatet av landets 20 största lärosäten. Men rektor Anders Söderholm håller inte med:

”Att hävda att Mittuniversitetets studenter skulle vara sämst är en oerhört ytlig analys och på gränsen till tendentiös”.

Annons

Så skriver han i sin blogg dagen efter Högskoleverkets, HSV, rapport om hur många av landets universitetsstudenter som förra året klarade minst godkänt på de kurser de har registrerats på.

HSV kallar det för prestationsgrad och där ligger Mittuniversitetets studenter sämst till i jämförelse med 20 av landets största lärostudenter.

Bara 67 procent av Mittuniversitetets studenter klarade förra året betyget minst godkänt vilket kan jämföras med rikssnittet på 79 procent eller toppuniversitetet i rapporten som är Linköpings universitet på 85 procent.

– Det som gör att vi avviker är att har stor andel fristående kurser på distans och där är prestationsgraden lägre och drar ner helhetssiffran, säger Anders Söderholm.

De rena campusutbildningarna ligger dock på en bra nivå i jämförelse med de andra lärosätena.

– När det gäller den reguljära campusutbildningen är vi bättre än rikssnittet, men det som drar ner vår helhetssiffra är att vi har så mycket större andel distansstudenter än andra universitet.

Och det är på distansutbildningen Mittuniversitetet inte håller måttet.

– Vi har försökt borrat ner oss i de här siffrorna. En sak är att distansstudenterna presterar, men de gör det långsammare. Man har större tendens att komma efter med kurser som de plockar hem dem nästa år. Det är en del i förklaringen, speciellt på it-sidan, de it-burna kurser.

Faktum är att bara 46 procent av de studenter som pluggar enbart på distans, utan träffar med lärare och helt nätbaserat, klarar sina kurser.

Här vidtog Mittuniversitetet åtgärder redan i februari.

– Vi har satt igång ett rätt stort projekt att arbeta med lärplattformarna, alltså webbverktygen som vi använder, och pedagogiken man ska ha på den här typen av utbildningar.

– Det som slår igenom i en sådan här rapport är att vi har större andel distansstudenter än vad de andra har. Vi är störst i Sverige, så den utbildningsformen slår därför igenom. Vi har ett därför ett särskilt ansvar att arbeta med både pedagogik och teknik på den marknaden.

Mer läsning

Annons